Tot en met 09 oktober, geniet van gratis collect-kosten met de promocode COLWF!Zie voorwaarden

BlogpaginaBeter etenAverbode: Lokale ambachtelijke abdijproducten
#HalloGoebezigers
Better Eating

Averbode: Lokale ambachtelijke abdijproducten

Uit pure noodzaak maakten de norbertijnen van de abdij van Averbode eeuwenlang eenvoudige maar kwalitatieve producten, met een lokaal karakter. Precies waar veel mensen naar op zoek zijn. Dat begrepen de norbertijnen ook. Vandaag vind je een ganse korf aan Averbodeproducten in hun eigen bezoekerscentrum, maar ook exclusief bij je favoriete Delhaize winkel. En dat assortiment valt goed in de smaak!

Interview

“Dag Broeder Eric. Hoe is het allemaal zover gekomen?”

NORBERTIJN ERIC SEGHERS: “Daarvoor moeten we beginnen bij de historische traditie van onze abdij. Vroeger werd er bijvoorbeeld al kaas gemaakt als manier om melk te bewaren en werd er bier gebrouwen vanuit de noodzaak aan een gezonde, veilige drank. En dan is er natuurlijk het brood, dat belangrijk is voor de dagelijkse voeding en betekenisvol voor de eucharistieviering in de abdijkerk. Die geschiedenis wilden we doortrekken naar onze hedendaagse wereld.”

“Hoe hebben jullie dat aangepakt?”

NORBERTIJN ERIC: “Je gaat ons nooit horen beweren dat we werken met historische recepten, omdat die simpelweg niet bestaan (lacht). Het waren dagdagelijkse producten, waarvan het recept nooit expliciet werd overgeleverd. We kennen wel de ingrediënten, dus daarmee hebben we aanknopingspunten gezocht. En we hebben geluisterd naar de consument.”

“Hoezo?”

NORBERTIJN ERIC: “We onderzochten wat mensen van ons verwachten. Dat bleken in de eerste plaats eenvoudige, kwalitatieve producten te zijn, die ook garant staan voor een leuke en lekkere smaakervaring. Daarom zijn we eerst van start gegaan met de basis: brood, kaas en bier. Dat hebben we verder aangevuld met ander lekkers zoals peperkoek. Een traditioneel product, dat deel uitmaakt van ons eigen ontbijt in de abdij, maar dat ook de hedendaagse, sportieve klant aanspreekt.”

“Een combinatie van factoren dus …”

NORBERTIJN ERIC: “Inderdaad. We streven volop naar eigenheid, streektraditie en kwaliteit. En daarnaast dragen we duurzaamheid hoog in het vaandel. Op de abdijsite zelf kunnen we geen grote hoeveelheden produceren, dus moesten we op zoek naar partners. Daarbij was het belangrijk dat ze de producten op een eigentijdse en professionele manier kunnen maken, maar wel met respect voor onze waarden. Zonder exotische ingrediënten of chemische additieven. De Averbodeproducten moeten de tijd krijgen om goed te worden. Zo wordt ons brood gebakken in de bakkerij van La Lorraine, waar het brood op traditionele wijze gemaakt wordt.”

“En dat brood gaat dan naar Delhaize?”

NORBERTIJN ERIC: “Inderdaad. Een erg mooie samenwerking die nu al 9 jaar loopt! Delhaize heeft ons zelf gecontacteerd toen ze hoorden over ons concept en sindsdien zijn we alleen maar meer naar elkaar toe gegroeid. Omdat Delhaize bijv. nog meer is gaan inzetten op het Belgische, lokale verhaal, maar ook omdat beide organisaties het sociale aspect niet uit het oog verliezen en verschillende goede doelen ondersteunen.”

“Welk Averbodeproduct is je eigen favoriet?”

NORBERTIJN ERIC: “Het roomijs met walnoten en honing. Daarin komt zowat alles samen. Vlakbij de abdij ligt een mooie dreef waar in de zomer altijd ijskarren staan. De associatie met roomijs was dus sowieso snel gemaakt. Bovendien is het een korteketenproduct, want de melk is afkomstig van onze eigen koeien hier ter plaatse. Het ijs werd eerst gemaakt in samenwerking met Heide Atelier, een project voor jongeren met een niet-aangeboren hersenafwijking. Toen vanuit de klanten de vraag kwam om het ijs ook bij Delhaize te verkopen, moesten we op zoek naar een partner om op die schaal te kunnen produceren. Die vonden we in Hasselt, bij Crème de la Crème, die op hun beurt weer Heide Atelier sponsoren. Mooi, toch? En daarnaast is het gewoon ook érg lekker  (lacht)!"