PressRelease_2020_06-11_Rundveehouders
Pers 2020

DELHAIZE ZET RECHTSTREEKSE RELATIE OP MET BELGISCHE RUNDVEEHOUDERS

Ambitie: 100% van het rundsvlees afkomstig van Belgische rundveehouders

Premies om de landbouwers te ondersteunen en de sector te stabiliseren


Brussel - Delhaize ondersteunt de noodlijdende vleessector door het toeleveringsmodel van rundsvlees te veranderen en nauwer samen te werken met de Belgische rundveehouders. Delhaize verbindt zich ertoe overeenkomsten te ondertekenen met Belgische rundveehouders en hen een bijkomende premie toe te kennen om de marktprijzen positief te beïnvloeden. Het te behalen doel is dat 100% van het assortiment rechtstreeks door Belgische rundveehouders wordt geleverd.

Ondersteuning van een sector onder druk
Delhaize heeft altijd goede relaties onderhouden met Belgische boeren en veehouders. Het bedrijf wil daarom nog verder gaan om hen structureel te ondersteunen, zodat ze de huidige moeilijkheden in de sector het hoofd kunnen bieden. De vleesmarkt staat momenteel onder druk. Consumenten eten minder vlees en kijken eerst naar de kwaliteit van wat ze kopen. Kwaliteit die Delhaize ook wil garanderen door de vertrouwensrelatie te versterken en een meer structurele en langdurige relatie met de veehouders op te bouwen. Delhaize wil nu een meerrechtstreekse relatie met de Belgische veehouders en hen bijkomende garanties bieden om een duurzame toekomst voor de sector te verzekeren. Zo zal er ook een bijkomende premie worden voorzien voor de veetelers.

Voordelen voor alle partijen
Delhaize vertrouwt op de veehouders om haar klanten een kwaliteitsproduct te leveren en verbindt zich er in ruil toe om 100% van haar rundvleesassortiment aan te kopen bij deze Belgische rundveehouders. Op die manier zorgt Delhaize ervoor dat de Belgische veehouders een gegarandeerd constant volume kunnen verkopen en dus een stabiel perspectief hebben. Deze rechtstreekse relatie zorgt voor meer transparantie in de bevoorrading. Met deze verbintenis biedt Delhaize ook een extra premie aan om de veehouders een eerlijke vergoeding te geven die hoger ligt dan de huidige marktprijzn. "Met deze nieuwe manier van werken willen we het model voor de aankoop van rundvlees veranderen en de markt beïnvloeden om een eerlijke vergoeding voor de Belgische landbouwers te bekomen", zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. En Thibaut Desmet van de boerderij "La Ferme du Ponceau", met 300 runderen, voegt toe: "We zijn blij dat Delhaize rechtstreeks met de boeren wil samenwerken. De directe link tussen de boer en een distributeur is voor beide partijen een toegevoegde waarde. Het feit dat ze ons een eerlijke prijs bieden op het volledige reguliere volume en niet op een beperkt volume, zal een duidelijk verschil maken". Voor de Waalse minister van Landbouw Willy Borsus: "Dit is een belangrijke stap vooruit voor de landbouw in ons land. Onze landbouwproducten zijn van onmiskenbare kwaliteit. Bovendien is de consument steeds meer geïnteresseerd in lokale producten. Een dergelijk partnerschap versterkt op een zeer positieve manier het beleid dat we voeren op het gebied van korte keten en een eerlijke vergoeding voor onze lokale producenten. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de distributiesector. We feliciteren Delhaize met deze stap en zullen haar aanmoedigen om zo verder te doen.

Duurzaamheid op alle niveaus
Deze relatie zonder tussenpersonen tussen Delhaize en de Belgische veehouders heeft vele voordelen. Naast een eerlijke vergoeding voor de landbouwers maakt het een volledige controle op de kwaliteit van de producten, een vermindering van de plasticverpakkingen en een verbetering van het dierenwelzijn mogelijk. "We zijn volledig transparant over de herkomst en de specificaties van het product, zoals het voer dat we ons vee geven, dat voornamelijk op mijn boerderij en door lokale producenten wordt geproduceerd. Het is sojavrij en dus GGO-vrij. Dat is wat de klanten vragen, waar het vlees vandaan komt en wat de kwaliteit van het vlees is, op alle niveaus", legt Thibaut Desmet uit.

Delhaize, partner van de landbouwsector
Delhaize is een historische partner van de Belgische landbouwers. 70% van het assortiment van het merk is Belgisch (bv. 100% biologische en conventionele eieren, 95% verse en UHT-melk, maar ook varkensvlees en rundsvlees (100% Belgisch Biologisch Rundvlees)). Dit komt neer op een investering van 3 miljard euro per jaar in de lokale productie. Delhaize heeft de voorbije jaren tal van initiatieven gelanceerd ten voordele van de sector (Beter voor Iedereen-varkensvlees, Biomilk, ...) en wil deze steun uitbreiden. In 2019 ontmoette Delhaize alle boerenorganisaties individueel om de moeilijkheden van de sector te bespreken. In februari 2020 wenste Delhaize rond de tafel gaan zitten met alle spelers zodat de leden van het directiecomité van de onderneming en alle organisaties in alle transparantie het gesprek konden aangaan over de concrete maatregelen die moesten worden genomen om de sector te ondersteunen. "Door deze dialoog rechtstreeks met de leden van het Directiecomité te organiseren, konden we een signaal geven dat we efficiënt en snel vooruitgang wilden boeken en dat we aandacht hebben voor de eisen van de sector en de boeren, maar ook voor die van onze klanten, die ook nog meer kwaliteitsvolle lokale producten in onze rekken willen zien", vervolgt Xavier Piesvaux. Het was tijdens dit gesprek dat deze nieuwe manier van samenwerken om de beste partner te worden voor de landbouwsector, werd bevestigd.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11