• Onze winkels
Terug

Planeet

Duurzaam omgaan met grondstoffen

De grondstoffen voor onze producten, die halen we meestal uit de natuur. Logisch dus, dat wij bij Delhaize al het mogelijke doen om onze planeet te respecteren.

Zo weinig mogelijk energie

Onze planeet loopt gevaar, en dat probeert ze ons te vertellen met klimaatverandering, de opwarming van de aarde en de schaarste van natuurlijke grondstoffen. Niet meer dan logisch dat een duurzaam energiebeleid daarom dagelijks op onze agenda staat.

Dit zijn enkele van de maatregelen die we nemen om ons energieverbruik in te dijken:

  • In een pilootwinkel in Sint-Pieters-Leeuw gebruiken we natuurlijke koelmiddelen die een minimale impact hebben op het milieu. Indien er positieve resultaten zijn, is het de bedoeling deze technologie uit te rollen voor andere winkels
  • alle supermarkten hebben koelkasten met deuren
  • meer dan 100 000 m² zonnepanelen zorgen voor elektriciteit

Resultaat: tegen 2020 gaan we 35 % minder energie verbruiken dan in 2005!

Zo weinig mogelijk afval

Een duurzaam businessmodel is niet los te koppelen van een streng afvalbeleid. En wat is de eenvoudigste manier om minder afval te krijgen? Afval vermijden! Een mooi voorbeeld is onze strategie voor verpakkingen. Om afval te voorkomen, onderwerpen we onze verpakkingen voortdurend aan kritische analyses. Zo hebben we richtlijnen omtrent verpakking die we gebruiken om de juiste keuzes te maken wat betreft het gebruik van materialen. Ook willen wij onze klanten helpen om thuis hun afval goed te sorteren. Daarom hebben wij handige pictogrammen toegevoegd aan al onze Delhaize verpakkingen om consumenten te begeleiden in het recycleren van verpakkingen. De pictogram op de verpakking toont aan bij welke vuilnis de verpakking mag weggegooid worden.

Hierbij een paar voorbeelden:

Natuurlijk recycleren wij ook ons eigen afval in alle onze winkels, distributiecentra en burelen.

Voedselverpilling willen wij zoveel mogelijk vermijden. En hier hebben wij de laatste jaren tal van projecten ontwikkeld. Denk maar aan onze innovatieve verpakking zoals skinpack, het Babylone bier waarbij het hergebruik van verkochte producten centraal staat, bio-methanisatie, ...

Ons Zero Waste initiatief

Delhaize biedt dagelijks een ruim aanbod van verse en kwalitatieve producten aan haar klanten aan. Dit betekent dat we op het einde van de dag onvermijdelijk met onverkochte producten worden geconfronteerd.

Delhaize heeft in 2012 het Zero Food Waste initiatief opgestart om zo deze onverkochte producten te schenken aan sociale verenigingen. Tegen 2020 willen we zelfs 100% van de doneerbare goederen herverdelen.

Het project wordt nu al in 30 supermarkten, onze distributiecentra en in een hele reeks zelfstandige Delhaizewinkels toegepast en dit in samenwerking met meer dan 70 verenigingen over het ganse land. Dit is een goede start, maar het eindoel is dat al onze winkels in dit project meestappen! Een goede samenwerking tussen al onze medewerkers en de sociale verenigingen is daarbij cruciaal.

Het Zero Food Waste Initiatief is een win-win voor iedereen: Delhaize geeft een tweede bestemming aan haar onverkochte producten waardoor ook hulpbehoevende gezinnen kunnen beschikken over verse, gezonde en kwalitatieve producten!

Zo weinig mogelijk verkeer

Onze medewerkers

Een strak mobiliteitsplan is niet alleen goed voor de medewerkers van een bedrijf, maar ook voor het bedrijf zelf. Personeel dat met plezier naar het werk komt, zal op lange termijn betere prestaties leveren dan gestresseerde mensen die elke dag uren in de auto zitten om op tijd te komen. Zo wordt bij Delhaize niet alleen het openbaar vervoer 100 % terugbetaald, ook fietsen moedigen we aan. Kom je 75 % van de tijd met de fiets naar het werk? Dan kan je kiezen voor een gratis Delhaize-fiets en fietsoutfit.

Onze medewerkers kunnen bovendien één of meerdere keren per week terecht in satellietkantoren of zelfs van thuis werken: een goed alternatief voor wie anders elke dag naar Brussel zou komen.

Ook op vlak van onze bedrijfswagens leveren we duurzame inspanningen. Zo promoten we hybride en elektrische wagens, en krijgen alle medewerkers de kans om ecorijlessen te volgen.

Onze klanten

Het is voor ons heel belangrijk dat al onze klanten op een vlotte manier een parkeerplaats vinden, of je nu met de wagen of met de fiets naar onze winkels komt. Daarom werken we rond de zichtbaarheid van onze parkings, de fietsenstallingen en tal van andere initiatieven.

We voorzien ook winkels van snellaadpalen voor klanten met een elektrische wagen. Met een snellader zou het mogelijk moeten zijn om de batterij van een elektrische auto tot 80% op te laden in 20 minuten, en dat is precies de tijd die een klant nodig heeft om boodschappen te doen. Klanten kunnen hun wagen opladen aan onze winkels in Asse, Marche-en-Famenne, Karreveld, Kontich, Jambes, Aarlen, Braine-l’Alleud, Middelkerke, Kessel-Lo, Eeklo, Melsbroek, Dendermonde, Hasselt, Roeselare, Jette en Oostende. In Jette worden maandelijks gemiddeld 180 auto’s opgeladen, goed voor 2800 kWh.

Ons transport

We proberen het aantal afgelegde kilometers te beperken en de vloot duurzamer te maken. In 2010 reden we bijna vier miljoen kilometer minder dankzij een verhoogde efficiëntie en optimalisering. Tegen eind 2011 engageren we ons om 32 500 vrachtwagenritten of maar liefst vijf miljoen kilometer minder te rijden.

We testen ook andere duurzame transportmanieren, zoals vrachtvervoer per boot of onze dubbeldekkers en vrachtwagens op gas.

PIEK-project

Delhaize neemt deel aan het PIEK-project, een testproject dat loopt in Vlaanderen, in samenwerking met de lokale overheden. We willen bekijken of we aan de hand van technische investeringen in onze vrachtwagens en winkels geluidsarme leveringen mogelijk kunnen maken. Niets dan voordelen bij dit project: wij kunnen extra vroeg of laat leveren, onze chauffeurs hebben minder stress in de files, en de buren van onze supermarkten hebben minder geluidsoverlast en minder verkeer overdag, met gevolg ook minder vervuiling.

 

Wist je dat?

  • wij stillere vrachtwagens ontwerpen, zodat de buren van onze supermarkten minder hinder ondervinden van de leveringen? 

CRYO-project

Delhaize is één van de pioniers in duurzame logistieke oplossingen. Wij geloven in een meer efficiënte mobiliteit die zowel bijdraagt aan bedrijven als aan de maatschappij in het algemeen. In 2014, hebben we besloten om te investeren in het CRYO-project. Wat houdt dit juist in? Een deel van onze gekoelde vrachtwagens worden gekoeld via CryoTech koeling van gerecycleerd vloeibare kooldioxide in een open systeem. Ten opzichte van de traditionele dieselunits kan de uitstoot aanzienlijk worden beperkt, tot wel 90% minder CO2 uitstoot!

 

Wist je dat?

  • Onze gekoelde vrachtwagens met de CRYO technologie minder vervuilen dan jouw koelkast thuis?

ECO-vrachtwagens

Delhaize heeft enkele dubbeldekvrachtwagens. Deze dienen voornamelijk om te leveren aan onze verstliggende winkels, zoals Luxemburg. We kunnen er extra veel in laden en dus meer producten transporteren in één keer.

Onze duurzame partners

Wij vinden het belangrijk dat onze partners op de hoogte zijn dat duurzaamheid deel uitmaakt van onze missie. Daarom is er regelmatig overleg met medewerkers, klanten, leveranciers, ngo’s en lokale gemeenschappen over onze activiteiten en prestaties. We  werken ook nauw samen met een aantal partners, zoals ILVO, Netwerk Bewust Verbruiken, BIM en de Voedselbanken.

ILVO

Overbevissing vormt een echte bedreiging voor de vispopulatie in alle zeeën ter wereld: 90% van de visvoorraad wordt overbevist of bevindt zich op de grens om het te worden.*

Delhaize is zich bewust van deze problematiek en engageert zich sinds 2009 om geen vis meer te verkopen die met overbevissing bedreigd is en/of waarvan de vismethode een negatieve impact heeft op het maritieme ecosysteem.

ILVO begeleidt ons bij onze stappen die wij ondernemen om de toekomstige generaties de mogelijkheid te bieden verschillende soorten vis te eten. En wij hebben reeds enkele mooie realisaties achter de rug!

Wij kiezen er sinds 2009 voor om geen bedreigde soorten meer te verkopen zoals paling, zwaardvis en haai. In juni 2014 hebben wij dezelfde beslissing genomen voor de rog en zeewolf. Bovendien geven wij de voorkeur aan de bevoorrading van Ijslandse koolvis en schelvis die met de lijn gevist worden. Tot slot werken wij permanent met onze leveranciers aan de verbetering van hun vistechnieken, de keuze van de visgebieden en het respecteren van de voorraden zodat de vis zich kan heraanvullen.

Ons partnerschap met ILVO zorgt ervoor dat we nog een stapje verder gaan: onze doelstelling is om tegen 2020 te behalen dat 100% van de verse vis van ons eigen merk, diepvries en vis in blik gecertificeerd wordt volgens een standaard aanvaard door GSSI (Global Sustainable Seafood Initiative) of als duurzaam geëvalueerd wordt door ILVO (met een oranje of groene score).

Delhaize helpt u te kiezen voor een verantwoorde consumptie en stelt u eveneens een assortiment seizoensvissen voor. Maak gebruik van uw seizoensposter om goed te kopen, goed te eten.

*bron: FAO : Food and agriculture organization

Raadpleeg de site van ILVO

Wist je dat?

  • Ons volledig visassortiment met duurzaamheidslabel er tegen 2020 zal voor zorgen dat wij een leiderspositie zullen innemen op de Belgische markt?
  • Meer dan 50% van de tonijn die wij verkopen in het assortiment verse vis afkomstig is van een project in de Filipijnen en ons mileuvriendelijke visvangstmethoden garandeert? En wij gaan verder in deze richting en bieden u een verse tonijn aan die 100% duurzaam is !
 

RSPO – Ronde tafel voor duurzame palmolie

In 2004 is de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) opgericht om de groei en het gebruik van duurzame palmolie te bevorderen. RSPO bevordert praktijken voor duurzaam geproduceerde palmolie die ontbossing vermindert opdat er geen nieuw primair bos of andere gebieden met een hoge conservatiewaarde worden opgeofferd voor palmolieplantages.

Bij Delhaize vinden we dat ontbossing zeer dringend moet aangepakt worden. Met gevolg willen we dat al onze producten van eigen merken tegen 2020 volledig traceerbaar zijn tot verantwoord beheerde plantages die niet bijdragen tot ontbossing.

 

Wist je dat?

  • Alle koekjes met palmolie van het merk Delhaize enkel duurzame palmolie bevatten?
 

Corporate Responsability Rapporten

Sinds 2007 publiceren wij een CSR rapport, dat gevalideerd wordt door ons intern auditteam en het externe auditbureau Ernst & Young. Uitgebreide informatie en meer cijfers over de inspanningen van Delhaize op het vlak van Corporate Responsability vind je terug in de jaarlijkse rapporten.

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst