Mensen
Bij Delhaize hebben we een groot engagement voor gezonde en evenwichtige voeding Ć©n we letten erop dat we voortdurend trachten te zorgen voor de mensen om ons heen. Zowel onze producenten, gemeenschappen en medewerkers volgen volgende aspecten op de voet:
- Ons engagement voor een gezonde en evenwichtigere voeding
- Eerbiediging van de arbeidsomstandigheden
- Het welzijn van onze medewerkers
- Onze relatie met onze gemeenschappen
1. Ons engagement voor een gezonde en evenwichtigere voeding
Een gezond en evenwichtig eetpatroon en voldoende beweging vermindert het risico op chronische ziekten en draagt bij aan een dynamische en energieke samenleving. Het is echter niet altijd gemakkelijk om gezond te eten. Delhaize engageert zich daarom om jou te helpen. Hier zijn enkele voorbeelden van onze initiatieven om de mensen in onze gemeenschappen te inspireren en te helpen om gezonder te eten. Dit alles in lijn met de Sustainable Development Goals.
Initiatieven omtrent etikettering
Om te beginnen zijn bijna alle onze huismerkproducten voorzien van een Nutri-Score, een logo dat de voedingsinformatie samenvat. Twee producten vergelijken was nog nooit zo eenvoudig! Delhaize was de eerste retailer in Belgie die dit initiatief lanceerde sinds augustus 2018. We zijn ook de enige retailer die deze Nutri-Score niet enkel op de verpakking en digitaal ter beschikking stelt maar ook op het prijsetiket in de winkel!
Nutri-Score geniet ook de voorkeur van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Lees hier meer over.
Initiatieven omtrent productverbetering
Regelmatig herformuleert Delhaize haar recepten om minder gesuikerde of minder gezouten producten te maken, maar toch dezelfde smaak te behouden. Elk jaar worden 1500 producten opnieuw onder de loep genomen, indien nodig,geformuleerd en verbeterd! Smaakpanels bewaken of alles lekker blijft natuurlijk. Zo namen we in het verleden onze huismerken ontbijtgranen onder handen, kijk maar op de verpakkingen, ze hebben de beste nutri-score versus andere merken.
Bij de selectie van producten en bij het herformuleren wordt er, samen met onze huismerk leveranciers, ook gekeken naar de portiegrootte en de samenstelling. De vraag kan bijvoorbeeld gesteld worden of er voldoende groenten in een bereide maaltijd zijn voorzien.
Ook in ons Delhaize Magazine wordt de nutritionele informatie per portie weergegeven en zelfs de nutri-score per 100 g.
Delhaize heeft in 2012 uiteraard het engagement aangegaan om het convenant evenwichtige voeding te onderschrijven. Via deze link kan u ook voorbeelden zoeken specifiek van Delhaize.
Het aanbod aan voedingsproducten op de Belgische markt is over de jaren heen evenwichtiger geworden. Lees hier meer over.
Verder bieden we onze klanten via de webshop ook de mogelijkheid specieke gamma's terug te vinden voor zoals glutenvrij, lactose arm,vegan etc
Jong geleerd is oud gedaan
Ook in campagnes voor het grote publiek proberen we gezond en evenwichtig eten te bevorderen. Herinner je je onze campagne van de tovergroentjes en de Vitaminis-knuffeldiertjes nog? Ook onze āback to lifeā campagne zorgde Delhaize ervoor dat eten niet enkel evenwichtiger wordt, maar ook eenvoudiger en goedkoper. Tijdens de maand september in 2019 kregen producten met een nutri-score A en B tot 50% korting. Sinds end 2020 werd het loyalty programma hernieuwd en krijgen verse producten met nutri-score A of B 10% permanente korting (meer details lees hier), als dat geen stimulans is om beter te eten?
Goed eten is iets wat je al jong aanleert! Om lagereschoolkinderen het belang van fruit en groenten bij te brengen, ontwikkelde Delhaize het GoodCook-project in samenwerking met GoodPlanet Belgium. Dit project wil kinderen op een ludieke manier kennis laten maken met gezond eten via lokale en seizoensgebonden groenten. Sinds 2017 organiseren we āGoodCook āworkshops ; intussen goed voor zo'n 60 500 lagere schoolkinderen van 8 tot 12 jaar in meer dan 1200 scholen in het hele land.
De basis voor een gezond leven wordt reeds op jonge leeftijd gelegd, onder meer met een evenwichtig voedingspatroon. Omdat kinderen jonger dan 12 jaar nog niet voldoende kritisch kunnen omgaan met reclame en marketing lanceerde Fevia samen met UBA en COMEOS de Belgian Pledge, een vrijwillig initiatief rond verantwoorde marketing gericht op kinderen. De ondertekenaars, waaronder Delhaize, van de Belgian Pledge nemen het engagement om geen reclame te maken gericht op kinderen onder 12 jaar, tenzij voor voedingsmiddelen en dranken die beantwoorden aan specifieke nutritionele criteria. Dit engagement geldt zowel voor reclame op basisscholen als voor reclame op TV, op de radio, in de geschreven pers als op het internet. Onafhankelijke partners controleren bovendien de naleving van de engagementen.
Meer informatie over de Belgian Pledge vindt u op www.belgianpledge.be.
2. Naleving van de arbeidsomstandigheden in de volledige toeleveringsketen
Delhaize is niet alleen begaan met de kwaliteit van haar producten, maar ook met de manier waarop ze geteeld of geproduceerd zijn. Delhaize legt een hoge ethische standaard op en eist dezelfde standaard van haar leveranciers. Delhaize is ook begaan met de werkomstandigheden bij haar leveranciers. Alle leveranciers ondertekenen een charter dat in 2009 werd ingevoerd en waarin de basisconventies van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) zijn opgenomen.
Ons charter is gebaseerd op de charter van het BSCI (Business Social Compliance Initiative), waarvan wij lid zijn, en het omvat de volgende onderwerpen:
- Naleving van de wetgeving;
- Vrijheid van vereniging en het recht op collectieve onderhandelingen;
- Verbod op discriminatie - De vergoedingsgraad - Het aantal werkuren;
- Een gezonde en veilige werkplek - Verbod op kinderarbeid;
- Verbod op dwangarbeid en disciplinaire maatregelen;
- Respect voor het milieu;
- Een transparant en ethisch managementsysteem, zonder corruptie.
Sinds 2014 controleren we de naleving van deze regels via sociale audits. Wij benoemen onafhankelijke auditors om fabrieken en groente- en fruitteeltbedrijven te bezoeken. Na elk (al dan niet aangekondigd) bezoek ontvangt Delhaize een verslag met de opmerkingen van de auditor. Op deze basis, en met de hulp van het BSCI, helpen wij onze leveranciers bij hun inspanningen om de werkomstandigheden te verbeteren.
Er wordt prioriteit gegeven aan fabrieken en alle boerderijen die actief zijn in landen die wij als risicovol beschouwen. Dit zijn voornamelijk landen buiten de Europese Unie.
Dit brengt verantwoordelijkheid met zich mee, ten aanzien van de mensen die werkzaam zijn in de keten, dierenwelzijn of het milieu. We willen zo proactief mogelijk vraagstukken omtrent mensenrechten en milieu kunnen identificeren en aanpakken. Zo hebben we meer controle en kunnen we sneller veranderingen doorvoeren bij onze huismerk producten. Deze stappen gaan uit van een bestaand beleid van ons moederbedrijf Ahold Delhaize dat momenteel een global due diligence uitvoert bij alle merken. De resultaten hiervan zullen weldra bekend gemaakt worden.
Fairtrade voor een eerlijkere wereldhandel
Delhaize en Fairtrade zijn al meer dan 20 jaar partners. Delhaize was de eerste supermarkt die in 1999 Fairtrade-gecertificeerde koffie verkocht. Het doel? Bijdragen tot een eerlijkere handel en een beter leven bieden aan producenten in het Zuiden.
We zijn trots dat we het breedste assortiment Fairtrade-gecertifieerde producten mogen aanbieden, ongeveer 70, waardoor iedereen zijn keuze kan maken. De producten zijn herkenbaar aan de Fairtrade-labels. Delhaize biedt ook atypische Fairtrade producten aan zoals cashew noten, honing, wijn of oorstokjes.
Het Fairtrade label garandeert dat producten voldoen aan bepaalde sociale, economische en milieunormen. De belangrijkste zijn: een eerlijke min. Prijs voor de producten, een extra premie, geen kinderarbeid of gedwongen arbeid, milieuvriendelijke landbouwpraktijken, duurzame handelsrelaties en gemeenschapsontwikkeling. Door producten met het Fairtrade label te kopen, ondersteun je deze normen en help je bij het creƫren van een meer rechtvaardige en duurzame wereldhandel.
Klik hier om ons assortiment van Fairtrade-gecertificeerde producten te ontdekken en hier om de verhalen van de producenten te lezen.
3. Welzijn van onze medewerkers
Als verantwoordelijke werkgever besteedt Delhaize bijzondere aandacht aan het welzijn van haar werknemers. Allereerst willen we ervoor zorgen dat onze medewerkers hun werk veilig en zonder compromissen kunnen uitvoeren. We moedigen hen ook aan om beter te eten door o.a. fruit op het werk en tips voor een meer evenwichtige voeding. De werknemers kunnen gratis deelnemen aan verscheide sportevenementen zoals de 20km van Brussel, Antwerp 10 miles etc, samen meer bewegen vinden we belangrijk. Door het aanbieden van bedrijfsfietsen en drinkbussen in onze faciliteiten dragen we allemaal bij aan de klimaatuitdagingen. Kortom, bij Delhaize,elke dag een beetje meer onderweg naar een meer evenwichtige voeding, een meer evenwichtige levensstijl en een gezondere toekomst.
En dat is niet alles! Want het is niet voldoende om beter te leven om je goed te voelen op jouw werk. Ook de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers speelt een belangrijke rol. Daarom bieden we een breed scala aan opleidings- en carriĆØremogelijkheden. We moedigen hen ook aan om samen met hun manager een ontwikkelingsplan uit te werken. Want de arbeidsmarkt verandert snel en we willen hen alle kansen bieden om nieuwe vaardigheden te verwerven.
Bij Delhaize willen we dat iedereen welkom is, of het nu gaat om klanten of medewerkers. Delhaize verbindt zich ertoe om elke burger gelijke kansen te bieden om toegang te krijgen tot de arbeidsmarkt en streeft ernaar om al haar werknemers boeiende, constructieve en lonende persoonlijke en professionele ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, ongeacht geslacht, etnische afkomst, godsdienst, seksuele geaardheid, leeftijd, mogelijke zwangerschap, nationale afkomst, of burgerlijke staat, handicap of enige andere wettelijk beschermde status. Alle leidinggevenden en andere werknemers zijn verplicht de toepasselijke wetgeving en de gedragsregels van de onderneming met betrekking tot gelijke kansen en non-discriminatie na te leven.
Hier vind je alle carriĆØremogelijkheden die wij aanbieden.
4. Relatie met onze gemeenschappen
Delhaize wil zich verbinden met de gemeenschappen die ze bedient en een deel uitmaken van hun leven. Door onze medewerkers te ondersteunen in onze gemeenschappen, bouwen we relaties met hen op en geven we tegelijkertijd betekenis aan het werk van onze medewerkers. Bovendien genieten de medewerkers van deze vrijwilligerservaringen omdat ze hiermee nieuwe vaardigheden kunnen ontwikkelen. En hun motivatie, arbeidsvoldoening en betrokkenheid bij het bedrijf kunnen vergroten.
Wij verbinden ons met en dragen bij aan de gemeenschappen die wij bedienen door persoonlijke en respectvolle relaties op te bouwen en hen onze tijd, vaardigheden en energie te bieden.
Zo organiseren we bijvoorbeeld GoodCook-workshops in samenwerking met GoodPlanet Belgium.
Zo zijn we ook al sinds 2011 partner van Think Pink en organiseren we interne acties om Think Pink verder te ondersteunen.
Daarnaast is Delhaize ook partner van een aantal sportfederaties ā zoals het BOIC, de hockey- en gymnastiekfederatie om zo jong en oud aan te zetten tot bewegen en de allerbeste sporters kansen te geven door te breken op nationaal en internationaal niveau.
We moedigen onze medewerkers ook aan om deel te nemen aan River Cleanup en we organiseren verschillende activiteiten zoals de Lunch & Learns waarbij de bijdrage van iedere deelnemer naar verenigingen gaan die ons nauw aan het hart liggen.