Duurzaam ondernemen

Planeet

We vinden de grondstoffen van onze producten in het algemeen in de natuur. Het is dus logisch dat we bij Delhaize alles in het werk stellen om onze planeet te verzorgen. Hier vind je alle informatie over:
  • The Lion’s Footprint
  • Ons engagement m.b.t. voedselverspilling
  • Ons engagement m.b.t. plastic & verpakkingen
  • Ons engagement m.b.t. CO2-neutraliteit en energie-efficiëntie

The Lion’s Footprint

Delhaize heeft een ambitieus ecologisch plan gelanceerd, The Lion's Footprint genoemd, waarmee Delhaize zich ertoe verbindt om het volgende aanzienlijk te verminderen:

  • Voedselverspilling
  • Plastic
  • CO2


Deze pagina legt de context, principes en dilemma's met betrekking tot dit plan uit, terwijl de officiële pagina van The Lion's Footprint voorbeelden en duizenden (leeuwen)stappen laat zien die we in de goede richting zetten. Ook vind je op het platform tips terug van andere consumenten om onze voetafdruk te reduceren.

The Lion's Footprint is een plan met 3 prioritaire pijlers: voedselverspilling, plastic en CO2. Alle drie zijn belangrijk omdat ze elkaar beïnvloeden. De evenwichten zijn de volgende:

  • Minder voedselverspilling en toch voldoende bevoorrading om al onze klanten te voeden.
  • Minder plastic en verpakkingen en toch praktische, gemakkelijk te verbruiken en goed bewaarde producten.
  • Minder koolstof en toch garanderen dat de winkels met ultraverse producten gevuld worden.

Ons engagement m.b.t. voedselverspilling

De wereldbevolking stijgt en we moeten slim zijn in de manier waarop we onze middelen gebruiken om iedereen van gezonde voeding te voorzien. De uitdaging is enorm en er mag geen voedsel worden verspild. Daarom is de strijd tegen voedselverspilling al enkele jaren een prioriteit bij Delhaize. Raadpleeg deze pagina om het laatste nieuws hierover te lezen.

In 2011 lanceerden we het project "Zero Food Waste - Food Donation" in onze winkels. Het doel van dit voedselrecuperatieprogramma is om de producten van onze winkels aan het einde van hun cyclus beschikbaar te stellen aan goede doelen. Deze verenigingen bereiden op hun beurt voedselpakketten die ze gratis uitdelen aan de meest behoeftigen of ze bereiden hiermee maaltijden in sociale restaurants. 2018 was een recordjaar voor voedselrecuperatie bij Delhaize. We hebben meer dan 4,3 miljoen maaltijden uitgedeeld dankzij de bijdrage van meer dan 145 lokale goede doelen.

Elk jaar lanceren we een campagne voor gekke groenten en fruit om de producten die niet het standaardformaat hebben opnieuw in de rayons te brengen. Ondanks hun oorspronkelijke vorm zijn ze minstens even lekker. Het is trouwens normaal dat een courgette of wortel niet helemaal recht is. Elk jaar hebben we meer dan 1000 ton aan gekke groenten en fruit.

We werken ook samen met onze leveranciers om verspilling in onze toeleveringsketens te verminderen, nl. we brengen zowel appels als het fruitsap uit dezelfde boomgaard op de markt.

Maar ook jij kunt enkele kleine gewoontes overnemen. Het eerste, om de meest kansarmen te helpen, is om deel te nemen aan onze jaarlijkse inzamelactie voor de voedselbanken. Dankzij jullie vrijgevigheid hebben we in 2018 maar liefst 580.258 euro ingezameld.

Daarna raden wij jou aan deze poster te downloaden. Hierop wordt uitgelegd hoe je een boodschappenlijstje maakt en hoe je jouw koelkast organiseert om het voedsel zo lang mogelijk vers te houden. En als iets in jouw koelkast ondanks alles toch meteen opgegeten zou moeten worden, biedt het Delhaize-magazine jou tal van smakelijke recepten aan.

Delhaize's slogan is om "mee met het leven" te zijn. In het echte leven is het niet altijd gemakkelijk om verspilling tegen te gaan en voldoende tijd te hebben om originele recepten te zoeken. Daarom heeft Delhaize "My menu"-boxen gelanceerd. Ze bevatten alle ingrediënten voor een 4-persoonsmenu vol groenten. Je zult hierin zoveel mogelijk seizoensgebonden producten ontdekken en de recepten veranderen regelmatig opdat je van verschillende smaken kunt genieten. Je vindt ze in de rayon traiteur of in de rayon fruit en groente.

Ons engagement m.b.t. plastic & verpakkingen

Elke dag gooien we alles in de strijd om de levenskwaliteit van onze klanten, medewerkers en om onze omgeving op een duurzame manier te verbeteren. We zijn er van overtuigd dat een duurzame onderneming in één adem genoemd wordt met een goed afvalbeleid. Als supermarkt gebruiken we veel verpakkingen, dat weten we. Maar ze zijn vaak essentieel om producten langer te bewaren, voedselverspilling tegen te gaan en de voedselveiligheid en het transport te waarborgen.

Dit betekent echter niet dat we niet kunnen verbeteren, integendeel. Bij Delhaize streven we er voortdurend naar om onze verpakkingen te optimaliseren om zo weinig mogelijk materiaal en zoveel mogelijk herbruikbare materialen te gebruiken! Volg onze inspanningen op deze pagina.

Om het afval te verminderen, onderwerpen we onze verpakkingen voortdurend aan kritische analyses. We hebben richtlijnen over verpakkingen opgesteld die wij volgen en eveneens opleggen aan al onze leveranciers. Het is een regel van 4 principes:
  • Verminderen: zo weinig mogelijk verpakkingen gebruiken
  • Hergebruiken: het gebruik van herbruikbare verpakking stimuleren, zowel qua materiaal als qua design
  • Recycleren: recycleerbaar materiaal gebruiken
  • Vernieuwen: materialen kiezen die gerecycleerd werden, zoals rPET of gerecycleerd papier.


Verminderen

Delhaize heeft al heel wat initiatieven geïmplementeerd om haar verpakkingen te verminderen. In tegenstelling tot wat men zou kunnen denken, is bijvoorbeeld de verpakking van biologische producten vaak noodzakelijk. Hiermee kan men deze onderscheiden van conventionele producten, maar ook voorkomen dat ze met elkaar in contact komen. Het nut is natuurlijk bewezen, maar de vraag blijft: is er een andere oplossing?

Delhaize dacht hierover na en voerde "natural branding" in. Door fruit en groenten te voorzien van een biologisch label met een natuurlijke laser die noch de smaak noch de bewaring van de producten aantast, kan Delhaize deze producten gemakkelijk onderscheiden van conventionele producten en ze van elkaar gescheiden houden. Zo blijft niet alleen de integriteit van biologische producten behouden, maar vermijden we ook verpakkingen, wat resulteert in een besparing van 13 ton plastic per jaar!

Helaas zijn sommige producten, zoals biologische tomaten, te gevoelig voor natural branding. Voor deze producten moeten we een alternatief vinden. Jammer genoeg is een bulkoplossing onmogelijk omdat de biologische producten volgens de biologische regels gescheiden moeten blijven van niet-biologische producten. In sommige winkels testen we "biohoeken". Dit zijn ruimten die gewijd zijn aan biologische producten, om te vermijden dat biologische en niet-biologische producten samenliggen.

De vermindering van verpakkingen gaat hand in hand met de vermindering van plastic. Plastic wordt tegenwoordig gezien als iets duivels, ook al heeft het vele deugden. Vaak wordt ons gevraagd om al het plastic uit onze verpakking te verwijderen, maar dit is geen goed idee. Sommige kunststoffen zijn zeer nuttig om de bewaring van een product te beschermen. Maar we zijn het erover eens dat overdaad schaadt.

Alle plastic wegwerpproducten zullen ruim voor de door de Europese ontwerprichtlijn vereiste datum uit onze winkels worden verwijderd. Wat is wegwerpplastic? De Europese richtlijn heeft de volgende producten geïdentificeerd: wattenstaafjes, bestek, borden, rietjes, mengstaafjes voor dranken en ballonstaafjes.

Het verminderen van plastic in verpakkingen is een echte uitdaging. Plastic dat overbodig lijkt is het soms niet en het is ook moeilijk om alternatieven te vinden met identieke eigenschappen. Zo ziet iedereen bij de patisserie graag hoe een taart eruitziet doorheen de verpakking en zijn er weinig lichte, goedkope en transparante alternatieven. Laten we de uitdaging aangaan en verder gaan. Zo haalde Delhaize reeds de plastic lepeltjes uit ons on-the-go yoghurt gamma of werden de Delhaize Granny Smith appels verpakt in karton in plaats van in plastic. Je vindt hier alle verbeteringen die wij invoeren om plastic te verwijderen.

Misschien vraag je je ook af waarom we nog steeds zoveel papier gebruiken, zoals voor onze kassatickets. Dit is eigenlijk een wettelijke verplichting, maar we proberen het gebruik van papier tot een minimum te beperken en zoveel mogelijk gebruik te maken van gerecycleerd papier. Idealiter zouden we graag een elektronische versie van deze tickets ter beschikking stellen, en dat is wat we willen doen.


Hergebruiken

Onze klanten gebruikten jaarlijks 80 miljoen plastic zakjes om hun groenten en fruit te vervoeren. Maar sinds 2018 is dat voorbij! We hebben ze vervangen door papier en nu zijn er ook herbruikbare katoenen zakjes. Katoen is een natuurlijk materiaal en de zakjes zijn daarenboven Fairtrade gecertifieerd. Deze zijn verkrijgbaar in de rayon fruit en groente. Een eenvoudige oplossing die een groot verschil maakt. Resultaat? 1600 ton plastic minder per jaar.
Geleidelijk aan introduceren we hetzelfde concept voor de bakkerij. Het alternatief voor papieren verpakkingen is een katoenen zak. Dit is niet alleen voordelig voor de planeet, maar ook voor jou, omdat een katoenen zak het brood zeer goed bewaart.

In dezelfde geest bieden we in sommige winkels steeds meer bulkproducten aan, zoals pasta, fruit en linzen. Iedereen kan de hoeveelheid kiezen die hij of zij wil en met een eigen doosje of potje komen.

We willen dit beleid graag uitbreiden naar alle producten. Voor sommige categorieën is dit mogelijk en daar werken we aan - bijvoorbeeld voor groenten en fruit. Voor vlees en vis is het veel ingewikkelder omdat de hygiënevoorschriften zeer streng zijn en wij verantwoordelijk worden voor de netheid van de doos die jij meeneemt naar de winkel. Wij zoeken en testen dus oplossingen, en jij kunt ons aanmoedigen en onze inspanningen volgen op deze pagina.


Recycleren

We nemen dit als vanzelfsprekend aan, maar in vergelijking met andere landen heeft België een zeer benijdenswaardig systeem voor de recuperatie en recyclage van afval. Er wordt nog steeds vooruitgang geboekt en Delhaize is zeer betrokken bij recyclagebedrijven zoals Fost Plus.

In onze activiteiten recycleren we bijna 100% van ons afval. Elke winkel heeft een papierpers om goed samengeperste balen te maken. Dit draagt bij aan onze recyclageinspanningen. Naast papier hebben we meer dan vijftien andere stromen, want elk type afval vereist een andere logistieke stroom.

Ook willen we onze klanten helpen om thuis hun afval goed te sorteren. Daarom hebben we praktische pictogrammen toegevoegd aan al onze verpakkingen. Hier zijn de pictogrammen en de juiste vuilnisbak waarin je jouw afval kan gooien.

Vernieuwen

In onze activiteiten geven we de voorkeur aan gesloten circuits en herbruikbare of recycleerbare materialen. Zo is ons karton in onze logistiek gemaakt van gerecycleerd papier en zijn onze houten palletten PEFC- of FSC-gecertificeerd. Bovendien gebruiken we ze meermaals. Hetzelfde geldt voor onze opvouwbare bakken en rolltainers die gebruikt worden om de rayons aan te vullen.

We dragen ook bij aan de kringloopeconomie door materialen uit recyclage te vragen. Hiervan bestaan er steeds meer. Iedereen kent gerecycleerd papier, maar er is ook R-PET, waarbij gebruikte flessen of R-plastic wordt gebruikt, want ja, sommige soorten plastic kunnen gerecycleerd worden.

Plastic flessen worden steeds vaker gemaakt van PET, wat gemakkelijk kan worden gerecycleerd, en ze bevatten ook steeds meer rPET. Dit maakt plastic flessen duurzamer en vaak beter dan glazen flessen. Wist je dat... In tegenstelling tot wat men zou denken, hebben glazen flessen een ecologische voetafdruk. Ze zijn namelijk zwaarder en volumineuzer dan plastic flessen. Omdat ze vervoert en soms maar liefst 12 keer worden gewassen, is de impact op elektriciteit, water en CO2 niet te onderschatten.

We moeten echter zeer waakzaam zijn, aangezien gerecycleerde materialen de restanten van hun eerste leven behouden. Het is bijvoorbeeld niet aan te raden om voedsel in gerecycleerd papier te verpakken als dit nog sporen van inkt bevat. Voor non-food is deze beperking minder restrictief en we zijn voor het volledige productgamma van Delhaize ECO naar rPET overgegaan. Het volledige verhaal vind je hier.

Ons engagement m.b.t. Co2-neutraliteit en energie-efficiëntie

Omdat we maar één planeet hebben en om de opwarming van de aarde het hoofd te bieden, moet er dringend actie worden ondernomen. Delhaize wil tegen 2021 koolstofneutraliteit bereiken. Dit betekent dat we de koolstofvoetafdruk van onze activiteiten tot een minimum moeten beperken en dat we datgene wat we niet kunnen vermijden moeten compenseren door projecten te financieren die koolstof absorberen. Om ons doel te bereiken, voeren we meerdere battles tegelijk en op verschillende niveaus: in onze burelen, in de winkels, met onze leveranciers en natuurlijk in onze logistieke ketens, m.a.w. bij het transport van de goederen. Sinds 2008 hebben we onze uitstoot al met 44% verminderd, en daar stopt het niet.

Om onze voetafdruk te berekenen en een verminderingsplan op te stellen, werken we samen met CO2logic. We zullen het verbruik van onze burelen en winkels verminderen dankzij nieuwe technologieën, apparatuur en groene energie. Zo hebben we in 2019 al onze contracten gewijzigd en gekozen voor groene energie.

Het bereiken van koolstofneutraliteit is een lange weg, wat een echte zoektocht naar energie-efficiëntie inhoudt. In 2018 hebben we 1400 zonnepanelen geïnstalleerd. Wist je dat 2 op de 3 geïntegreerde winkels natuurlijke koelmiddelen gebruiken? En dat de parkings van sommige van onze winkels elektrische terminals hebben waar klanten hun elektrische voertuigen gratis kunnen opladen? Met deze terminal kan je tot 80% van een batterij opladen in 20 minuten, wat precies overeenkomt met de tijd is die nodig is om jouw boodschappen te doen. Deze service is beschikbaar in onze winkels in Asse, Marche-en-Famenne, Karreveld, Kontich, Jambes, Arlon, Braine-l'Alleud, Middelkerke, Kessel-Lo, Eeklo, Melsbroek, Dendermonde, Hasselt, Roeselare, Jette en Oostende. Dat is goed om te weten!

Delhaize heeft zich aangesloten bij het Science Based Target Initiative (SBTI) om bij te dragen tot klimaatdoelstellingen in lijn met de wereldwijde noodzaak om de koolstofemissies te verminderen. Het doel van dit initiatief is de intensiteit en de snelheid te specificeren waarmee bedrijven hun broeikasgasemissies moeten verminderen om binnen de maximumgrens van een mondiale temperatuurstijging van 2°C te blijven. Volg onze inspanningen om CO2-neutraliteit te bereiken hier.

Transport/Mobiliteit

Gezien het aantal Delhaize-winkels is de logistiek een belangrijk element van onze activiteiten. En toch engageren we ons ertoe om ons transport en dat van onze leveranciers, klanten én medewerkers te optimaliseren.

Eerst en vooral zijn we van plan om onze bevoorradingsketen verder te herzien en te optimaliseren door nieuwe technologieën voor onze transportmiddelen te promoten en nieuwe leveringswijzen te introduceren. Wij geven bijvoorbeeld de voorkeur aan dubbeldeksvrachtwagens.
Een ander voorbeeld betreft producten waarvoor koeltransport nodig is, wat relatief veel energie opslorpt. Hiervoor maken we gebruik van cryotechnologie, een oplossing met een gerecycleerd natuurlijk koelmiddel. Een derde voorbeeld is onze samenwerking met Urbike. Dankzij hen worden de laatste kilometers van de levering aan ons nieuwe convenience-concept Fresh Atelier in Brussel per bakfiets afgelegd.

Zodra we CO2-neutraliteit in onze activiteiten hebben bereikt, zullen we de CO2-voetafdruk van onze producten en toeleveringsketens aanpakken. Dit zal geen gemakkelijke taak zijn! Toch doen we nu al enige ervaring op met ons koffieassortiment dat nu al CO2-neutraal is.

Biodiversiteit

Het behoud van de biodiversiteit is deels een gevolg van andere acties, zoals het vergroten van ons biologisch aanbod en onze strenge eisen m.b.t. pesticides. Toch zijn er ook concrete acties die wij kunnen ondernemen - en jij ook!

Als je bezorgd bent om de natuur, kun je ons productgamma van Delhaize Eco kopen. Er zijn 25 producten waarvan de kwaliteit gelijk is aan die van de grote merken, maar meer milieubewust zijn. Bovendien zijn ze 15 tot 35% goedkoper en zijn de meeste gecertificeerd met een Ecolabel. Dit is een Europees ecologisch label waarmee wordt aangegeven dat producten voldoen aan een reeks criteria om ervoor te zorgen dat het milieu wordt gerespecteerd.

Daarenboven is vandaag reeds 80% van alle verpakkingen van de schoonmaakproducten uit ons ECO-gamma volledig samengesteld uit gerecycleerd plastic (rPET). En binnenkort geldt dat voor héél het gamma! Onze schoonmaakproducten: 100% clean.

Van onze kant nemen we ook initiatieven. Zo hebben we bijvoorbeeld korven op het dak van 3 winkels geïnstalleerd om de luchtkwaliteit en biodiversiteit rond onze winkels te meten.

Water is ook een kostbare hulpbron en we willen dit zoveel mogelijk behouden! We proberen het waterverbruik bij onze activiteiten zoveel mogelijk te beperken. We hebben ook waterfonteinen geïnstalleerd in onze burelen en in sommige van onze winkels. Daarnaast hebben de boeren met wie we samenwerken een GlobalGap-certificaat om ervoor te zorgen dat goede landbouwpraktijken zoals waterbehoud worden toegepast.