Iedere donderdag nieuwe promoties
Jouw boodschappen, altijd en overal
Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart

Belangrijk berichtTerugroeping producten - Delhaize vraagt haar klanten om de "Cordon Bleu", "Wrap BLT 220g", "Fusili Matrici 600g", "Duo Mini Ravioli 500g" en " Linguinis Pancetta 400g" van het merk Delhaize niet meer te consumeren en terug te brengen naar een verkooppunt.Lees meer >

#HalloGoebezigers
Better Living
Eet als een kampioen

Eet beter, loop sneller

Je hebt je ingeschreven voor de 10 miles in Antwerpen of een andere loopwedstrijd? Proficiat! Je bent waarschijnlijk een strak loopschema aan het volgen, maar heb je ook al een aangepast voedingsschema klaarstaan? En wat eet je voor, tijdens en na het lopen? Laat je inspireren door de tips & tricks van Energy Lab … en onze sportrecepten!

Recepten voor sporters

Als je een sportief doel voor ogen hebt, ben je niet alleen op zoek naar energie maar ook naar balans en rust. We schotelen je daarom een sportief weekmenu voor met 7 snelle, evenwichtige recepten die je helpen om nog beter te eten … en nog beter te sporten. Laat het smaken!

Voeding voor voor een inspanning

Wat je eet voor een intensieve inspanning kan een invloed hebben op je prestaties. Wat eet en drink je nu best op voorhand?

Voeding voor tijdens een langdurige inspanning

Blijven ademen en blijven lopen is de boodschap! Maar wat heeft je lichaam hiervoor nodig tijdens de wedstrijd?

Voeding voor na een work-out

Woehoe! Je hebt de finish gehaald. Bravo! Maar wat moet je nu eten en drinken om te herstellen?

Wat eten voor een zware inspanning?

Je vult je reservevoorraad koolhydraten best 1 à 2 dagen voor een wedstrijd aan door iets meer granen op je menu te zetten. Kies voor licht verteerbare granen zoals wit brood, witte pasta en witte rijst. Tip: eet je laatste maaltijd 3 à 4 uur voor je wedstrijd. Overeet je niet, want je “brandstoftank” is al goed gevuld door die extra koolhydraten die je de voorbije dagen at. Nog een tip? Je kan nog wel een kleine snack eten zoals een rijpe banaan, een sportreep of zelfgemaakte energy balls.

Tijdens een inspanning

Focus tijdens het lopen vooral op voldoende drinken, drinken, drinken. Kies bij een korte wedstrijd voor water en bij een langere wedstrijd voor een isotone dorstlesser, die je verbruik van mineralen en belangrijke voedingsstoffen - zoals koolhydraten - sneller in balans brengt.

Probeer gemiddeld 500 à 750 ml te drinken. Tip: elk uur zou je ongeveer 60 à 90 gram koolhydraten moeten opnemen. Nog een tip? Test tijdens je training al wat jouw maag kan verdragen!

Wat eten na een inspanning?

De finish gehaald? Proficiat! Vergeet vooral niet om te genieten van je prestatie en maak er een prioriteit van om te herstellen en verloren vocht aan te vullen. Drink daarom binnen de 30 minuten een recuperatiedrank én eet binnen de 2 uur een herstelmaaltijd. Kies bij voorkeur voor vlees of vis met aardappelen, pasta of rijst … en groenten of brood met mager vlees of kaas … en groenten. Tip: blijf de rest van de dag ook voldoende water of sportdrank drinken!

Eet als een kampioen.

Beter eten = beter sporten. Maar welke ingrediënten zet een sporter op 't menu? En hoe ziet dat menu eruit? No worries, we hebben 4 topatleten gevraagd om tips & tricks te geven, zodat jij (nog) evenwichtiger en sportiever door 't leven kan gaan . Zo delen ze onder andere hun favoriete kampioenenrecepten met jou! En Delhaize zorgt uiteraard voor heel wat kampioenenpromo’s.

Ontmoet onze kampioenen

Ontmoet onze kampioenen

#TeamBelgium telt heel wat kampioenen. Loïc Van Impe kon er 4 strikken in zijn kookatelier. Maak kennis met olympische atleten Jaouad Achab (taekwondo), Hanne Claes (atletiek), Kévin Borlée (atletiek) en paralympisch atleet Joachim Gérard (rolstoeltennis). Deze topatleten delen met veel enthousiasme hun favoriete producten, recepten en work-outs met jou. Hun doel? Beter eten om beter te bewegen en beter te leven. #HalloGoebezigers, laat je inspireren door hun prachtige winnaarsmentaliteit. Nu … of nooit!

Wie is Jaouad Achab?

Maak kennis met Jaouad Achab. Je herkent Jaouad aan zijn pretogen … en zijn doelgerichte chigi’s. Chiwatte? Een chigi is een slag of stoot in taekwondo. De Koreaanse gevechtssport heeft pas sinds 2000 een Olympische status, maar al vrijwel meteen gooiden de Belgen hoge ogen (of beter: doelgerichte chigi’s) in deze Olympische discipline. Jaouad won al meerdere medailles op het EK en was zelfs Wereldkampioen in 2015. Rijft hij binnenkort ook zijn eerste Olympische medaille binnen?

Eet & beweeg zoals Jaouad

Jaouad Achab weet wat hij wil: winnen. Hij besefte al snel dat niet alleen training, training en training daarbij een belangrijke rol spelen. Ook beter eten helpt je naar de overwinning. Op het menu van Jaouad staan steevast eiwit- en vezelrijke ingrediënten zoals eieren (duh) en mueslibars. Maar een atleet is ook maar een mens. Jaouad’s guilty pleasure? Pizza! Meer sportieve tips van onze kampioen Jaouad? Lees dan zeker verder!

 

Ik drink de hele dag door water: voor, tijdens en na het trainen. Hydratatie is belangrijk voor een atleet om optimaal te presteren … en te recupereren. Kortom, mijn drinkbus is mijn beste vriend!

Ik zorg ervoor dat ik niet alleen fysiek, maar ook mentaal in topconditie ben door mijn lijf én hoofd te trainen. Ik combineer daarvoor verschillende routines die mij op vele niveaus uitdagen.

Naast conditie, kracht en tactiek is lenigheid ook erg belangrijk voor een taekwondoka. Ik stretch mijn spieren daarom zo vaak mogelijk. Jaja, zelfs als ik playstation speel, ben ik aan het stretchen.

Wie is Hanne Claes?

Maak kennis met Hanne Claes. Deze atlete moet je zéker volgen. Tenminste, als je haar KAN volgen. Hanne is meervoudig nationaal kampioene op 200 en 400 meter horden. Tijdens het EK van 2018 in Berlijn eindigde ze als vierde op 400 meter horden en 4 x 400 meter estafette. Waarom deze straffe madam uit Leuven zo snel kan sprinten en springen? Ontdek haar duurzame eet-, beweeg- en leefgewoonten in onderstaande video!

 

Eet & beweeg zoals Hanne

Hanne Claes leeft voor haar sport en sport voor haar leven. Hoe ze dat voor elkaar krijgt? Gezond eten & bewegen zit in haar DNA, maar af en toe jezelf belonen evenzeer. Dezer dagen draait alles rond de voorbereiding op de Olympische spelen, spelen, spelen maar daarna heeft Hanne weer oog voor wat haar ook boeit: duurzaam leven. Ontdek haar tips & tricks hieronder!

“Ik eet heel vaak kip als lunch. Het is lekker, rijk aan eiwitten én licht verteerbaar. Net wat een sprinter zoals ik nodig heeft om nog sneller te sprinten en zich erna kiplekker te voelen (lacht)!”

Waarom sprinters vanop startblokken vertrekken? Om de ideale positie aan te nemen en van bij het startschot geen enkele seconde te verliezen. 

“Je wil sneller lopen? Gebruik niet alleen je benen, maar ook je armen. Als jij je hele lichaam beweegt, kan je vaak sneller lopen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor veel sporten: hoe meer beweging, hoe meer kracht.”

Wie is Kévin Borlée?

Maak kennis met Kévin Borlée. Hij is een geboren sprinter. Net zoals zijn tweelingbroer Jonathan, broer Dylan, zus Olivia … en papa Jacques die hen traint. Kévin is al Belgisch kampioen geweest op de 200, 400 en 4 x 400 meter. Hij nam ook al 3 keer deel aan de Olympische Spelen en brak 2 nationale records in 2008 in Peking. Kévin’s hoogste Olympische score is de 4de plaats … Zou hij het dit jaar NOG beter doen? Wij duimen!

Eet en beweeg als Kevin

Kevin werd geboren in een familie van sprinters; sporten is dus dagelijkse kost bij de familie Borlée. Ook aan de keukentafel. Geen wonder, want voedsel is de brandstof van het lichaam en de motor van prestatie! Zeker als voorbereiding op de Olympische Spelen. Al weerhoudt dit hem er niet van om van tijd tot tijd te kraken voor een burger of een dinosauruskoekje! Bekijk hieronder zijn tips & tricks!

De basis? Kip, pasta en groenten. Maar we eten ook met onze ogen. Eet gevariëerd, kleurrijk en vers. En vergeet niet om jezelf af en toe iets te gunnen na een inspanning! 

Waarom sprinters vanop startblokken vertrekken? Om de ideale positie aan te nemen en van bij het startschot geen enkele seconde te verliezen. 

Voordat je traint of meedoet aan wedstrijden, moet je je hart voorbereiden op de inspanning die eraan wordt gevraagd. De ideale techniek is om te joggen om je hartslag te verhogen.

Wie is Joachim Gérard?

Maak kennis met Joachim Gérard. Deze rolstoeltennisser uit Ukkel blinkt uit in enkel- én dubbelspel. Hij rijfde al heel wat titels en trofeeën binnen, sinds hij op zijn 12de begon te tennissen. Zijn grootste verdienste tot nu toe? Pfrt, het zijn er zoveel! Joachim was wereldkampioen bij de junioren in 2006, 8ste op de Paralympische Spelen in 2008 in Peking. Hij behaalde intussen ook 4 grandslamtitels in dubbelspel en won dit jaar ook zijn eerste grandslamtitel in enkelspel op het Australian Open.

 

Eet en beweeg als Joachim

Joachim staat dag in, dag uit, op met sporten en gezond eten. Hij reisde de wereld al rond met z'n raket in de hand. De enige snack waarvoor hij zo nu en dan écht voor zwicht? Een reep chocolade, zoals een fiere Belg! Bekijk hieronder zijn tips & tricks!

Mijn bord moet vol liggen. Maar wel met de juiste dingen. Er moet een goede verdeling zijn tussen groenten, proteïnen en granen. 

De voorbeidingen voor een goede wedstrijd beginnen van op tot naast het veld, mijn raket moet in orde zijn en je moet de juiste opwarming en cooldown hebben. Stretchen is de boodschap. 

De juiste drank tijdens een inspanning is belangrijk, zorg ervoor dat je goed hydrateert tijdens een sportsessie.