Ahold DelhaizeOnze geschiedenis
Feiten en cijfers

Onze geschiedenis

Jules Delhaize hervormt op revolutionaire wijze de voedingsdistributiesector in België door de invoering van een filialensysteem, een netwerk van winkels in kruidenierswaren, koloniale producten, wijnen en sterkedranken die worden bevoorraad vanuit een centrale opslagplaats. Samen met zijn broer Edouard en hun schoonbroer Jules Vieujant creëert hij « Etablissements Delhaize Frères Le Lion »

1883

Delhaize verplaatst zijn activiteit van Charleroi naar Molenbeek, vlakbij Brussel, in de onmiddellijke nabijheid van het Weststation. Het terrein omvat een groot magazijn, enorme kelders, kantoren en ook een huishoudelijke dienst, een school, een brandweerbrigade en fabrieken waar voedingsmiddelen van het huismerk "Le Lion" worden geproduceerd.

1883-1914

In dertig jaar tijd opent het bedrijf meer dan 700 filialen, verspreid over het hele land, en gaat een vennootschap aan met 1500 zelfstandige handelaars.

1919-1939

Tijdens de crisis van de jaren '30 creëert Delhaize "Derby", een gamma discountproducten, maar herbevestigt tezelfdertijd zijn positie van specialist in voedingswaren.

1945

Kort na de Tweede Wereldoorlog sluit de onderneming het merendeel van zijn fabrieken. Voortaan zullen de producten van het huismerk geproduceerd worden door leveranciers die beantwoorden aan de Delhaize-kwaliteitsnormen.

1957

In navolging van de Amerikaanse « supermarkets », creëert Delhaize de eerste supermarkt in België. Alles is zelfbediening, zelf het vlees is voorverpakt.

1962

Om zijn groei en de opening van nieuwe supermarkten te kunnen dragen stelt Delhaize zijn kapitaal open voor het publiek en gaat naar de Beurs van Brussel onder de naam « S.A. Delhaize Frères et Cie Le Lion ».

1963-1973

Om zijn supermarkten doeltreffend te kunnen bevoorraden creëert Delhaize gespecialiseerde distributiecentrales in Zellik.

1974-1975

Een nieuwe wetgeving inzake het vestigen van grote winkels in België zet Delhaize ertoe aan om nieuwe mogelijkheden in het buitenland te zoeken. Het neemt een participatie in de keten Food Town Stores die toen 22 supermarkten in de VSA (in Noord- en Zuid-Carolina) bezat. Dit markeert het begin van de internationale uitbreiding van Delhaize.

1989

Lancering van de website delhaize.be, van de winkelketen « Tom&Co », gespecialiseerd in toebehoren en voeding voor huisdieren, en van « Caddy-Home », de levering-aan-huisdienst. Delhaize is de eerste Belgische distributeur die bioproducten aanbiedt.

1992

Delhaize viert zijn 125-jarig bestaan. De onderneming telt 1021 supermarkten in de Verenigde Staten, 410 verkooppunten in België, waarvan 108 supermarkten, 7 in de Tsjechische Republiek en 14 in Griekenland na een meerderheidsparticipatie in Alfa Beta Vassilopoulos. Delhaize creëert de "plus-kaart", de eerste getrouwheidskaart in de Belgische distributiesector.

1999

In 1999 overschrijdt het verkoopnetwerk van Delhaize Group de kaap van 2000 verkooppunten in de hele wereld.

2001

In april 2001 staat Delhaize Group genoteerd op de New York Stock Exchange.

2005

Delhaize Group neemt Cash Fresh over, een keten van 43 supermarkten in Noordoost-België.

2009

Eind 2009 telt het Delhaize-netwerk in België 792 winkels. Met zijn verschillende winkelformules (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop 'n Go, Tom&Co en Red Market) realiseerde Delhaize België in 2009 een zakencijfer van 4,6 miljard euro. In 2009 had Delhaize België een marktaandeel van 25,7 %*. De onderneming telt meer dan 17 000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Group die actief is in 6 landen en op 3 continenten. Eind 2009 telt het netwerk van Delhaize Group 2 732 winkels, en stelt ze 138 000 personen tewerk.