Overslaan
Delhaize logo

Welkom

Naar mijn profiel
0

GRATIS COLLECT deze week šŸ›’šŸš—Geniet van gratis collect met de code COLFREE!> Profiteer ervan! <

About DelhaizeDuurzaame ondernemenLokale bevoorrading: een winnende keuze, van boer tot bord

Lokale bevoorrading: een winnende keuze, van boer tot bord

In haar streven naar duurzaamheid, onderhoudt en versterkt Delhaize haar initiatieven. Hoe? Door gezonde, betaalbare en lokale producten nog mĆ©Ć©r te promoten bij de consumenten. Door haar koolstofvoetafdruk te verminderen via bodemherstelinitiatieven. En door nauwer dan ooit samen te werken met de boeren.  

Als eerste schakel in de voedselketen weet Delhaize dat haar wil tot duurzaamheid afhangt van een nauwe samenwerking met de boeren. Een samenwerking die in verschillende sectoren al een gevestigde waarde is en zich verder uitbreidt naar andere sectoren. Concreet? 

Lokale bevoorrading: goed voor de boeren

  • In de varkensvleesindustrie hebben we, samen met boeren, een speciaal ras en aangepast voer geĆÆntroduceerd om de koolstofvoetafdruk te verminderen. De kosten van dit project hebben we mee helpen dragen via een financiĆ«le vergoeding.  
  • In de rundvleessector werken we rechtstreeks samen met boeren en coƶperaties zoals "Les Ɖleveurs Belgesā€ en ā€œEn Direct de mon Ɖlevageā€ om het aantal tussenpersonen te beperken. Dankzij deze langetermijnovereenkomsten, kunnen we de boeren optimale financiĆ«le vooruitzichten bieden en genieten de consumenten van stabiliteit qua aangeboden productvolumes. Een wederzijds vertrouwen, dat we vrijwaren door gericht samen te komen om de uitdagingen en de nieuwe initiatieven te bespreken.  
  • Voor biorundvlees, werken we rechtstreeks samen met de coƶperatie GVBOB (Groepering van bio-vlees van Belgische oorsprong). 
  • In de biomelksector vierden we in 2023 de 5de verjaardag van onze samenwerking met de coƶperatie biomilk.be. Dit partnership betreft zowel biomelk als bijproducten: bioroomijs, bioboter, bioyoghurt en biokaas.  
  • Nog een ander voorbeeld: het grootste deel van ons assortiment appelen en peren is afkomstig van een rechtstreekste samenwerking met een beperkt aantal Belgische producenten. De rest is afkomstig van de coƶperaties Hoogstraten, REO et BelOrta. 

Heel deze overgang vraagt tijd en betekent een aanzienlijke financiĆ«le investering voor de boeren. Zo is een stier, bijvoorbeeld, pas na twee jaar slachtrijp en een koe na vijf jaar. Om die aanpassingen te vergemakkelijken, bieden we financiĆ«le steun door de kosten met onze strategische partners te delen en op die manier langetermijnrelaties op te bouwen. Dankzij deze aanpak, weten de boeren met zekerheid dat hun inspanningen beloond worden en dat ze hun stabiele en vruchtbare samenwerking met Delhaize verder kunnen uitbouwen.  

ā€Æ Algemener willen we onze leveranciers ook helpen om hun broeikasgasuitstoot te verminderen. Daarom hebben we de Klimaathub gelanceerd: een educatief platform waar onze medewerkers heel eenvoudig uitleggen hoe je je koolstofvoetafdruk kunt meten en ook praktische tools en adviezen bieden. 

Lokale bevoorrading: goed voor de consumenten ā€Æ

Delhaize heeft altijd getracht haar klanten een breed assortiment van - liefst lokale - kwaliteitsvolle producten te bieden. Waarom? Lokale bevoorrading garandeert de consumenten een korte bevoorradingsketen, transparantie en traceerbaarheid, verse en duurzame producten en een redelijke prijs. Vandaag is 70% van ons assortiment Belgisch en we streven ernaar dit aandeel verder te verhogen. We investeren elk jaar ā‚¬ 3 miljoen in Belgische producten, van vlees en fruit tot zuivelproducten, mosterd, chocolade of bier. 

Wil je meer weten? Surf naar onze website en maak kennis met onze lokale partners. Zoals Karin en Hans, tomatenkekers in Oud-Turnhout, of Raf De Gusseme, rundveehouder in Lede. Je vindt er niet alleen een portret van de spelers die betrokken zijn bij de verandering, maar ook ideeĆ«n om te koken met producten van bij ons. Alle recepten, evenals praktische adviezen en informatie, zijn trouwens ook beschikbaar in het Delhaize magazine.  

Lokale bevoorrading: goed voor onze planeet

En last but not least: lokaal consumeren is niet alleen goed voor de boeren en de consumenten, ook onze planeet heeft er baat bij. Bovendien gebruikt Delhaize een elektrische vrachtwagen in haar logistiek, wat een bijkomende verlaging van 58 ton CO2 per jaar mogelijk maakt. Deze vrachtwagen wordt dagelijks ingezet voor het transport van fruit en groenten vanuit het distributiecentrum van onze partner Bakker in Boom, tot het distributiecentrum van Delhaize in Zellik. 

Deze initiatieven, gericht op het versterken van de inzet van Delhaize voor een duurzamere toekomst, zijn blijvend en ze evolueren dankzij een open dialoog en regelmatige ontmoetingen met de verschillende spelers van de landbouwsector.