• Mijn snelshopping
  • Mijn lijsten  
RED05, RED10 en RED20: Profiteer nu van korting met de promocodes RED05, RED10, RED20! Zie de voorwaarden onderaan de homepagina.  

DELHAIZE GEEFT AUTOBATTERIJEN VAN ELEKTRISCHE WAGENS EEN TWEEDE LEVEN

Door batterijen van elektrische auto's te hergebruiken als back-up energiebron, biedt Delhaize in België een duurzaam en uniek alternatief om de winkels van energie te voorzien bij een stroompanne

Primeur voor Delhaize Sint-Rochus Kortrijk

Kortrijk – Door de huidige milieu-uitdagingen maakt Delhaize duurzame innovatie tot één van haar prioriteiten. Duurzaamheid is al jaren een vaste waarde in de winkels van Delhaize. Denken we maar aan warmterecuperatie, natuurlijk daglicht, isolatie en zonnepanelen. Maar nu schakelt Delhaize nog een versnelling hoger en komt het met een primeur : het hergebruik van batterijen van elektrische wagens als back-up energiebron voor de winkel in het geval van een stroomonderbreking.
Delhaize supermarkten maken gebruik van dieselgeneratoren als back-upsysteem bij een stroompanne. Op die manier kunnen de cruciale systemen van een winkel blijven draaien wanneer de stroom onderbroken wordt. Het nadeel van deze generatoren is dat ze draaien op fossiele brandstoffen die vervuildend zijn. Daarom wil Delhaize dit verouderde proces afbouwen en deze generatoren vervangen door gebruikte elektrische batterijen van auto's of bussen. Delhaize gelooft in dit nieuwe proces omdat het enorme voordelen biedt voor de duurzaamheid in de winkels, nl.:

  • Stroomgarantie in de winkels bij panne
  • Ecologisch alternatief voor dieselgeneratoren
  • Tweede leven voor gebruikte autobatterijen

Deze nieuwe optie lijkt ideaal qua duurzaamheid. Delhaize wil daarom een zes maanden durend pilootproject uitvoeren in Delhaize Sint-Rochus in Kortrijk om haar ecologische engagementen voort te zetten. Het project wordt vanaf 14 mei in gebruik genomen in de gloednieuwe winkel in Kortrijk.

Er blijft echter nog één vraag onbeantwoord: "Kunnen deze batterijen nog een derde leven krijgen?". Delhaize heeft hier uiteraard over nagedacht en het bedrijf Umicore zal deze batterijen recycleren zodra ze niet meer werken. Het was voor Delhaize heel belangrijk om een Belgisch project te promoten, omdat ze ook een voorstander is van een lokale markt. De batterijen worden zo geproduceerd, hergebruikt én gerecycleerd in België.

Delhaize werkt "eco friendly” samen

Delhaize onderneemt dit avontuur natuurlijk niet alleen. Delhaize zet haar ecologische engagementen voort met de duurzame start-up "Revolta". Revolta liet zich inspireren door de principes van de kringloopeconomie en biedt de bedrijven die zich zorgen maken over hun energievoetafdruk een oplossing voor hernieuwbare energie aan door hen hergebruikte autobatterijen te leveren. Het bedrijf garandeert dat de batterijen nog 80 % van hun capaciteit hebben en geven daarbij een garantie van 10 jaar. Revolta is tevens mede-oprichter van Watt4ever die een 100% Belgische cradle-to-cradle firma is die batterijen van elektrische en hybride voertuigen ombouwt tot duurzame energie-opslagsystemen.

Een oplossing boordevol milieuvoordelen

Dit project is wel degelijk een duurzame energieoplossing want het vermijdt overmatig CO2-verbruik en de extractie van zeldzame materialen zoals kobalt, wat nodig is om de klassieke generatoren in de Delhaize-winkels te laten draaien.

Om de voordelen van deze methode te bevestigen, heeft Revolta een studie uitgevoerd over de voordelen van autobatterijen in supermarkten. Hieruit blijkt:

  • Stroomgarantie in de winkels bij panne
  • Ecologisch alternatief voor dieselgeneratoren
  • Tweede leven voor gebruikte autobatterijen

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Eind februari 2019 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw 777 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be, zowel via pick-up points als homedelivery. Delhaize biedt een ruim assortiment aan met meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen competitieve prijzen. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. Delhaize België, dat in 2018 een omzet verwezenlijkte van meer dan 5 miljard euro en in België een marktaandeel had van 24%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een mondiale retailgroep die actief is in 9 landen en ongeveer 372.000 werknemers telt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt ruim 6.769 winkels waar meer dan 50 miljoen klanten elke week over de vloer komen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst