• Onze winkels

PERSBERICHT : dinsdag 15 mei 2018

DELHAIZE REDT JAARLIJKS MEER DAN 500 TON LELIJKE GROENTEN EN FRUIT

VANAF DEZE WEEK OPNIEUW GEKKE GROENTEN TE VERKRIJGEN IN ALLE DELHAIZEWINKELS IN STRIJD TEGEN VOEDSELVERSPILLING

DELHAIZE REDT JAARLIJKS MEER DAN 500 TON LELIJKE GROENTEN EN FRUIT

Brussel – Vanaf deze week kunnen alle Delhaizeklanten opnieuw de "gekke" groenten ontdekken, want Delhaize zal de “gekke” of "lelijke" groenten voor het vierde jaar op rij aanbieden in al haar winkels in België en Luxemburg. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Vorig jaar wist Delhaize maar liefst 530 ton groenten en fruit te redden. De klant kan voor de scherpe prijs van 1 euro een samenstelling van 1kg anders uitziende vruchtgroenten verkrijgen. Dit jaar beschikt Delhaize over ruim 186.000 zakjes “gekke groenten” die klaar zijn voor verkoop.

Na het succes van het proefproject in 2015 lanceert Delhaize voor het vierde jaar op rij de “gekke groenten” in haar assortiment. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Tot dan geraakten deze groenten helaas nooit tot in de winkel, en daar wou Delhaize iets aan doen. Delhaize was zo de eerste retailer in België die dit soort van producten in haar winkels aanbiedt.

Het principe is eenvoudig: de klanten vinden in het assortiment “gekke" groenten, enkel afkomstig uit België. De samenstelling varieert naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan dus verschillen van dag tot dag. De lente- en zomerperiode is dan ook het geschikte moment voor het lanceren van het project omdat het aanbod van Belgische groenten dan het grootste is.

Aangezien Delhaize voor dit project enkel gekke groenten uit België wil aanbieden en het assortiment en de volumes tijdens de wintermaanden te beperkt is, biedt Delhaize deze producten pas aan bij de start van het Belgisch groentenseizoen.

1 kilo gekke groenten voor 1 euro

Om de “gekke groenten” toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken, worden ze in kleine pakketten aangeboden van 1 kilogram. Per pakket betaalt de klant slechts 1 euro. Op die manier kunnen de groenten tot wel 30% goedkoper zijn dan hun “normale” soortgenoten. Afhankelijk van de beschikbaarheid kan zo’n pakket tomaten, aubergines, courgettes en komkommers bevatten.

Ieder jaar meer en meer groenten en fruit gered

Waar Delhaize in 2015 15 ton groenten heeft gered die anders nooit de keuken van de klanten zou bereiken, heeft Delhaize nu 530 ton gekke groenten én fruit samen gered van de afvalberg. In september vorig jaar werden namelijk ook appelen en peren in het assortiment opgenomen. Tot nu toe gingen 140 ton anders uitziende appelen en 150 ton gekke peren over de toonbank. De actie rond de appelen is sinds vorige week gestopt omdat het seizoen reeds voorbij is. Nu worden 186.000 zakjes “gekke groenten” in gereedheid gebracht om de voedselverspilling tegen te gaan.

Het is niet toevallig dat Delhaize als eerste supermarktketen deze producten in haar winkels zou aanbieden. Al jaren strijdt Delhaize tegen voedselverspilling. Niet alleen door onverkochte producten weg te schenken maar ook nu door ervoor te zorgen dat groenten die er niet perfect uitzien, toch tot bij de consument geraken. Elk jaar zou er tot 1/3de van de voedselproductie niet geconsumeerd worden. Een groot deel van “misvormde groenten” zou dus niet verbruikt worden in de klassieke voedselketen. En daar wil Delhaize iets aan doen met deze actie.

Delhaize strijdt tegen voedselverspilling

Delhaize wil tegen 2020 haar voedselverspilling halveren en doet dat ondermeer door haar winkels alleen maar het exacte aantal producten te laten bestellen dat ze nodig hebben. Op die manier worden niet alleen de voedseloverschotten beperkt, maar wordt het transport ook efficiënter.

Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en wanneer het voedsel nog consumeerbaar is, doet Delhaize schenkingen aan de Voedselbanken en Restos Du Coeur. 2017 was voor Delhaize een recordjaar op het vlak van voedseldonaties. Meer dan 3,9 miljoen maaltijden werden dat jaar door Delhaize aangeboden aan meer dan 140 liefdadigheidsorganisaties.

Op de website www.delhaize.be of in het Delhaize magazine vindt de klant ook advies en ideeën om, bijvoorbeeld, voedingswaren zo goed mogelijk te bewaren of om voedselrestjes te gebruiken in heerlijke recepten.

Download hier de Afbeeldingen

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Eind 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw 762 winkels (712 winkels in België en 50 in Luxemburg) in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst