• Iedere donderdag nieuwe promoties
  • Jouw boodschappen, altijd en overal
  • Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
  • Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
  • Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
  • Mijn snelshopping
  • Mijn lijsten  

GEKKE GROENTEN NU BESCHIKBAAR IN ALLE DELHAIZE-WINKELS

Jaarlijks 150 ton gekke groenten gered

Nieuw : 1 kilogram gekke groenten voor 1 euro!

Brussel – Vanaf 15 mei zullen alle Delhaizeklanten de "gekke" groenten kunnen ontdekken want Delhaize zal dit jaar de “gekke” of "lelijke" groenten aanbieden in al haar winkels in België en Luxemburg. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Vorig jaar wist Delhaize maar liefst 110 ton te redden en de ambitie is om dit jaar meer dan 150 ton aan de man te brengen. Nieuwigheid dit jaar is dat de porties verkleind zijn tot 1 kilogram aan een scherpe prijs van 1 euro rond.

In 2015 heeft Delhaize een proefproject gelanceerd rond zogenaamde gekke groenten. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Tot dan geraakten deze groenten helaas nooit tot in de winkel. En daar wou Delhaize iets aan doen. Delhaize was zo de eerste retailer in België die dit soort van producten in haar winkels aanbiedt.

Het principe is eenvoudig : de klanten vinden in het assortiment “gekke" groenten, enkel afkomstig uit België. De samenstelling varieert naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan dus verschillen van dag tot dag. In vergelijking met “normale” groenten kan het prijsverschil oplopen tot meer dan 30 %. De lente- en zomerperiode is dan ook het geschikte moment voor het lanceren van het project omdat het aanbod van Belgische groenten dan het grootste is.

Aangezien Delhaize voor dit project enkel gekke groenten uit België wil aanbieden en het assortiment en de volumes tijdens de wintermaanden te beperkt is, kunnen we deze producten pas aanbieden bij de start van het Belgisch groentenseizoen.

Uitbreiding naar alle Delhaizewinkels

Na het succes van het proefproject en de bevestiging in 2016 lanceert Delhaize voor het derde jaar op rij de gekke groenten in haar assortiment. En nu in alle Delhaizewinkels in België en Luxemburg.. Waar we in 2015 nog 15 ton groenten hebben gered die anders nooit de keuken van de klanten zou bereiken, konden we in 2016 al 110 ton redden. De ambitie in 2017 is om 150 ton te halen. Door deze nationale utbreiding kan Delhaize duidelijk een versnelling hoger schakelen in de strijd tegen voedselverspilling.

Het is niet toevallig dat Delhaize als eerste supermarktketen deze producten in haar winkels zou aanbieden. Al jaren strijdt Delhaize tegen voedselverspilling. Niet alleen door onverkochte producten weg te schenken maar ook nu door ervoor te zorgen dat groenten die er niet perfect uitzien, toch tot bij de consument geraken. Elk jaar zou er tot 1/3de van de voedselproductie niet geconsumeerd worden. Een groot deel van “misvormde groenten”zou dus niet verbruikt worden in de klassieke voedselketen. En daar wil Delhaize iets aan doen met deze actie.

Nieuw : 1 kilo gekke groenten voor 1 euro!

Nieuw dit jaar is dat de aangeboden pakketten kleiner zijn gemaakt waardoor ze nog toegankelijker en gebruiksvriendelijker zijn voor de klanten. Zo al een pakket nu 1 kilo gekke groenten bevatten aan een zeer scherpe prijs van 1 euro per pakket. Op die manier kunnen de groeten tot wel 30 % goedkoper zijn dan hun “normale” soortgenoten.

Delhaize strijdt tegen voedselverspilling

Duurzame ontwikkeling is een van de pijlers van de strategie van Delhaize en daarom zetten we ons elke dag in om de voedseloverschotten te beperken. Delhaize wil tegen 2020 haar voedselverspilling halveren. Maar iedereen kan zelf inspanningen leveren om voedselverspilling tegen te gaan.

Preventie: Delhaize probeert voedselverspilling zoveel mogelijk te beperken en daarom volgt ze haar voorraden heel nauwkeurig op en past ze haar bestellingen aan in functie van de winkels en hun behoeftes. Dat wil zeggen dat de winkels alleen maar het exacte aantal producten bestellen dat ze nodig hebben. Op die manier worden niet alleen de voedseloverschotten beperkt maar wordt het transport ook efficiënter. Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien.

Op haar website www.delhaize.be of in het Delhaize magazine vindt de klant ook advies en ideeën om, bijvoorbeeld, voedingswaren zo goed mogelijk te bewaren of om voedselrestjes te gebruiken in heerlijke recepten.

Schenking: Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en wanneer het voedsel nog consumeerbaar is, doet Delhaize schenkingen aan de Voedselbanken en Restos Du Coeur. Delhaize geeft meer dan 130 liefdadigheidsorganisaties ook de mogelijkheid om onverkochte etenswaren te komen afhalen in haar winkels. In 2016 werden zo ongeveer 2,5 miljoen maaltijden aangeboden (bovenop de 420 000 maaltijden die worden aangeboden dankzij de jaarlijkse actie in de winkels). Alle maatregelen en acties die Delhaize neemt binnen haar strijd tegen voedselverspilling kaderen binnen één grote ambitie: tegen 2020 50% van haar doneerbare goederen (onverkochte maar nog consumeerbare producten) verdelen aan verenigingen.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst