• Iedere donderdag nieuwe promoties
  • Jouw boodschappen, altijd en overal
  • Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
  • Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
  • Gepersonaliseerde voordelen met je Plus-kaart
  • Mijn snelshopping
  • Mijn lijsten  

DUURZAAMHEID BLIJFT PRIORITEIT BIJ DELHAIZE ONDANKS CORONACRISIS

Status 1 jaar The Lion’s Footprint actieplan: 2.244 ton minder plastic, maar ook 420 ton minder CO2-uitstoot en 2.905 ton minder voedsel verspild. Impactanalyse van het coronavirus op duurzaamheidsprogramma
Nieuw: Delhaize steunt de circulaire economie door de Green Deal Achats Circulaires van Wallonië te ondertekenen


Brussel – Delhaize blijft zich inzetten voor een duurzamere planeet ondanks de huidige gezondheidscrisis. Op de eerste verjaardag van het duurzaamheidsplan, The Lion’s Footprint, maakt Delhaize de balans op van haar inspanningen om plastic- en CO²-neutraal te worden en voedselverspilling te bestrijden. Tegelijk hebben we ook bekeken of de huidige crisis een impact heeft gehad op onze ambities en het consumentengedrag. Tenslotte kan Delhaize trots de ondertekening van de Green Deal Achats Circulaires Wallonie aankondigen.

1 jaar The Lion’s Footprint: we liggen op schema
The Lion's Footprint is een concreet actieplan waarmee Delhaize zich voor de volle 100% inzet voor het klimaat met initiatieven die haar ecologische voetafdruk verkleinen. Via deze link kan je zien welke acties het bedrijf allemaal onderneemt thelionsfootprint. Zo werd er al 2.244 ton plastic bespaard, maar ook 420 ton CO2 en 2.905 ton minder voedsel verspild. Delhaize moest in deze coronacrisis veel uitdagingen het hoofd bieden. Toch houdt de groep vast aan haar duurzaamheidsambities. De supermarktketen blijft zich inzetten voor de planeet, ondanks dat hun actieplan wat vertraging opliep ten gevolge van de huidige crisis.

Enkele voorbeelden maken het allemaal wat concreter:
Zo werkt Delhaize bijvoorbeeld samen met Too Good To Go, een applicatie die voedselverspilling helpt te bestrijden door de verkoop van onverkochte producten. In 2019 werden er zo 264.057 maaltijden gered in de deelnemende winkels. Op die manier werd 600 ton voedsel uit de vuilnisbak gered. In het kader van Delhaize’s voedseldonaties werd in 2019 in totaal het equivalent van 4,2 miljoen maaltijden geschonken.

Delhaize zorgde er ook voor dat haar koolstofuitstoot daalde door het dak van het distributiecentrum in Ninove van zonnepanelen te voorzien. Die panelen wekken het overgrote deel van de energie nodig voor het distributiecentrum op. Dankzij die groene stroom wordt per jaar 344 ton minder CO2 uitgestoot. Daarnaast is Delhaize trots op haar samenwerking met Urbike, die de Fresh Atelier winkels per fiets belevert en een prijs won voor logistiek project van het jaar. Voor de grotere winkels die per vrachtwagen geleverd moeten worden, investeren Delhaize’s logistieke partners, onder andere Van Moer en Joost, in LNG-vrachtwagens.

In 2018 verving Delhaize de plastic zakken voor groenten en fruit door papieren zakjes. En sinds vorig jaar kunnen klanten ook herbruikbare katoenen zakjes gebruiken. Dankzij die oplossing wordt er 1.600 ton minder plastic per jaar verbruikt. Naast de plastic zakken zijn ook andere producten gemaakt van wegwerpplastic: wattenstaafjes bijvoorbeeld. Het wegwerpplastic van de wattenstaafjes werd vervangen door fijn gerold papier. Er werd ook besloten om geen ballonnen meer uit te delen aan de ingang van de winkels.

Delhaize herbekijkt sinds vorig de verpakking van gemiddeld één product per week. Sinds mei 2019 zijn er een 50-tal verbeteringen doorgevoerd, zichtbaar in de winkel of op de website: thelionsfootprint.

Positieve en negatieve impact van coronacrisis op duurzaamheid
De voorbije weken onderzocht Delhaize ook de impact van de crisis op haar drie The Lion's Footprint-doelstellingen. De Belgen hebben hun aankoopgedrag wel degelijk veranderd. Sommige elementen daarbinnen hebben bepaalde ambities vertraagd, anderen dan weer versneld. Maar één ding staat vast: de globale ambities blijven onveranderd en deze situatie leert ons zeer veel.

Voorkeur voor lokale en bioproducten
Door de quarantaine kozen Belgen duidelijk meer voor lokale en bioproducten. Delhaize moedigt deze trend aan omdat 70% van het assortiment in de winkels en delhaize.be Belgisch is. Zo zijn volgende producten bij Delhaize 100% Belgisch: eieren, prei en het kalfsvlees. Daarnaast is ook 95% van de verse en UHT-melk, het varkensvlees en het rundvlees Belgisch, evenals 70% van groenten en fruit. Door het aankopen van Belgische producten daalt de Co2-uitstoot natuurlijk ook. Delhaize zal klanten blijven aanmoedigen om lokaal en seizoensgebonden te consumeren aangezien er daardoor ook minder verpakkingsmateriaal wordt verbruikt. In cijfers omvat het Delhaize-assortiment

  • 1.200 Belgische producten op nationaal niveau
  • 1.400 Belgische producten op regionaal niveau
  • 70% van het assortiment van Delhaize is ‘made in Belgium’
  • 90% van het vlees is van Belgische oorsprong
  • 70% van de groenten en fruit is Belgisch
  • 100% van de eieren en melk van het Delhaize-merk is van Belgische origine.

CO² uitstoot verminderd
Al vanaf het begin van de quarantaine zijn de kantoren van de hoofdzetel gesloten en werd het personeel aangemoedigd om thuis te werken. Die maatregel verkleinde Delhaize’s ecologische voetafdruk. Ook het transport zorgde voor een lagere uitstoot doordat de mobiliteit vlotter verliep en er minder tijd werd verloren in de files. De personeelsverplaatsingen en kantoren vertegenwoordigden 9% van de CO2-voetafdruk (in 2018). In 2020 zullen de investeringen in de nieuwe kantoren (en het coronavirus) een positief effect hebben op Delhaize’s CO2 voetafdruk.

De Delhaizewinkels zijn de grootste koolstofuitstoters, en daarbij zijn de belangrijkste elementen het elektriciteitsgebruik en de koelcellen. Sinds april 2019 werken de Delhaizewinkels, kantoren en distributiecentra op groene stroom. Elk jaar wordt geïnvesteerd in nieuwe, groenere koelinstallaties. Twee derde van de Delhaizewinkels maken al gebruik van natuurlijke koelinstallaties. Voor het einde van het jaar zal Delhaize investeren in 12 nieuwe koelinstallaties.

Deze reductiemaatregelen werken en stellen Delhaize in staat om in twee golven koolstofneutraliteit te bereiken. Het eerste doel is om einde 2020 de 800 winkels klimaatneutraal te laten opereren. Het tweede doel tegen 2021 voor al Delhaize haar activiteiten CO2-neutraliteit te bereiken. Het coronavirus werkt niet ontmoedigend en dit blijft een prioritaire doelstelling voor Delhaize.

Vraag naar meer verpakking
De meest opmerkelijke vaststelling is de verhoogde vraag naar verpakte voedingsmiddelen. De afgelopen twee maanden scherpte iedereen de hygiënemaatregelen aan en veel consumenten kochten niet meer in bulk en kozen eerder voor verpakte producten. Dat hoeft niet dramatisch te zijn. Zo zien we dat onze appels al verpakt zijn in een duurzame kartonnen verpakking. De inspanningen daarrond gaan ook verder. Zo wil Delhaize een recycleerbare verpakking voor 93% van de voedingsmiddelen in de fruit en groentenafdeling (bulk of een duurzame verpakking).

Delhaize was het eerste bedrijf dat voor innovatieve kartonnen verpakking voor appels en druiven koos. "Zo weinig mogelijk plastic gebruiken is de leuze voor alle afdelingen en we zijn constant op zoek naar innovaties. Bijvoorbeeld door gerecycleerd materiaal te gebruiken voor verpakkingen (R-PET) of door dunner plastic te gebruiken", zegt Charlotte De Vroey, hoofd van Delhaize’s afdeling voor duurzaamheid. "Onze ambitie is dat al onze eigen merkverpakkingen tegen 2025 herbruikbaar of recycleerbaar zijn. Elke verpakking is voorzien van sorteerinstructies. Als compensatie voor verpakkingen die niet goed gesorteerd worden en dus niet gerecycleerd kunnen worden, engageert Delhaize zich voor schoonmaakinitiatieven zoals River Clean Up.”

Impact op voedseldonatie
Door de verhoogde vraag naar producten daalde het aantal onverkochte producten en dus ook de producten die we konden schenken aan sociale organisaties. De crisis had dus ook een impact op Delhaize’s voedseldonatieprogramma. Daarom werden er extra donaties voorzien aan de de Voedselbanken. In maart en april schonk Delhaize 379 ton aan de Voedselbanken. Maar er zijn ook nieuwe oplossingen gevonden voor de verdere inzameling en herverdeling. Eén daarvan is de samenwerking met Happy Hours Market. Met de onverkochte broden van de Delhaize-supermarkten bereidden chef-koks maaltijden voor het bedrijf. Via deze samenwerking werden er 4.300 maaltijden over verschillende Belgische ziekenhuizen verdeeld. Anderzijds startte Delhaize een samenwerking met AB InBev en La Lorraine op waarbij brood wordt gemaakt met Leffe Bruin en Blond vaten die normaal voor horeca bestemd waren. Voor 5 verkochte broden bij Delhaize, wordt 1 traditioneel familiebrood gedoneerd aan de Voedselbanken. Het doel is hen 10.000 broden tegen het einde van de actie te kunnen aanbieden. Delhaize zette via deze actie haar strijd tegen voedselverspilling verder.

Een extra engagement: de Green Deal Achats Circulaires Wallonië
Ook tijdens de crisis stond Delhaize niet stil op vlak van duurzaamheid en ondertekende ze de Green Deal Wallonië dat de circulaire economie aanmoedigt. Bedrijven die de overeenkomst ondertekenen bevorderen zo een economie waarin alles voortdurend gerecycleerd wordt om de waarde van grondstoffen zo lang mogelijk te behouden. Via dat systeem, dat kan voorgesteld worden als een lus, worden grondstoffen optimaal gebruikt. Het vermindert dus aanzienlijk voedselverspilling, het gebruik van plastic en CO2-uitstoot. Drie doelstellingen die Delhaize nastreeft via haar The Lion's Footprint-actieplan.

"Ik ben blij dat Delhaize de Green Deal Circular Purchasing ondertekende en dat Delhaize daarbij betrokken is. Voor de circulaire economie telt elk gebaar en is elke inspanning belangrijk. Om je geheugen op te frissen: het Green Deal-initatief is belangrijk omdat het kopers en producenten beredeneert, samenbrengt en ook de vraag naar en het aanbod van lokale producten doet stijgen. Het is een belangrijk experiment dat deel zal uitmaken van de Waalse strategie voor de invoering van de circulaire economie die momenteel nog in de startblokken staat. Het is een zeer ambitieuze strategie en we zijn ervan overtuigd dat de noodzakelijke synergieën tussen economische, ecologische en sociale doelstellingen er zijn", zegt Willy Borsus, vicevoorzitter van de Waalse regering en minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek en Innovatie, Digitalisering, Landbouw, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be, en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in België, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst