Persbericht: 13 juni 2017

BIERTREIN HOUDT VIJFDUIZEND VRACHTWAGENS PER JAAR VAN DE WEG

Unieke samenwerking rond duurzame mobiliteit tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans

Elke dag levert AB InBev Jupiler van de brouwerij in Jupille (bij Luik) aan het depot van Delhaize in Ninove. En dat gebeurt met vrachtwagens. Met de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen wordt nu een ‘biertrein’ op het spoor gezet die dit transport zal overnemen. Het positieve effect zal vooral voelbaar zijn op de ring rond Brussel waarlangs het meeste transport plaatsvindt. En minder vrachtwagens op onze wegen betekent ook minder CO2-uitstoot en minder fileleed. En daar wordt iedereen beter van. Het unieke van dit project is ook de niet voor de hand liggende samenwerking tussen de partners uit verschillende sectoren : AB InBev, Delhaize, Remitrans, Lineas, de Provincie Oost-Vlaanderen en de POM Oost-Vlaanderen. Vandaag kwam de eerste testtrein aan in Ninove. Eens het project aan zijn volle capaciteit zit, kunnen er maar liefst 5000 vrachtwagens per jaar van de weg worden gehaald. De bedoeling is om vanuit dit proefproject andere partners hierbij te betrekken

“Het is de ambitie om Oost-Vlaanderen klimaatgezond te maken tegen 2050”, vertelt gedeputeerde Versnick, “en om dat doel te bereiken wil de POM Oost-Vlaanderen concrete projecten realiseren. Bij de verdere uitbouw van onze provincie tot een logistieke topregio, zoeken we daarbij steeds naar slimme logistieke oplossingen. Zo zullen  we bijvoorbeeld het vrachtvervoer over de weg verminderen door het spoor als alternatief te promoten. Het spoortransport stoot dan ook 8X minder CO2 uit dan het wegtransport.”

En zo kwam Delhaize als zeer enthousiaste partner in beeld. “Het bier dat we bij AB InBev aankopen wordt  normaal nabij Luik op vrachtwagens geladen en via de weg naar ons distributiecentrum in Ninove gebracht. Jaarlijks spreken we over enkele duizenden vrachtwagens”, aldus CEO Denis Knoops. “Bij Delhaize staat duurzaamheid centraal en daarom zoeken we steeds naar oplossingen om de druk op de mobiliteit te verlagen en zo bij te dragen aan een duurzame toekomst.Uiteraard blijft transport over de weg noodzakelijk in elk distributiesysteem, maar Delhaize wil waar mogelijk zoeken naar duurzame modi, zoals spoor, binnenvaart of andere alternatieven. Ik ben dan ook zeer trots dat we via deze unieke samenwerking met alle partners erin geslaagd zijn om duizenden vrachtwagens per jaar van de weg te halen. Ik hoop dan ook dat dit nog maar een begin is en dat anderen ons voorbeeld zullen volgen”, zegt een trotse CEO van Delhaize Denis Knoops.

AB InBev sprong als logische partner mee op deze trein. “De biertrein is een typisch voorbeeld van hoe we bij AB InBev als wereldspeler mee het voortouw nemen in groene logistiek. Via onze multimodale transportketen zoeken we continu naar de beste combinaties om bier op een duurzame manier bij de consument te bezorgen, zonder hierbij in te boeten aan versheid en kwaliteit. De bierboot en de ecocombi zijn andere voorbeelden van hoe we onze ambitieuze wereldwijde doelstelling willen waarmaken om tegen eind 2017 minstens 25% CO2-reductie te genereren”, zegt Alexander Soenen, Logistiek Directeur bij AB InBev.

Transportbedrijf Remitrans uit Ninove werkt als transporteur actief mee aan de switch naar duurzame alternatieven. Daarom kocht het bedrijf zeven jaar geleden een stuk spoor dat met eigen middelen terug operationeel werd gemaakt. Met het realiseren van modal shift naar het spoor als missie kon Lineas niet ontbreken als partner voor dit project.

“Lineas heeft zich als doelstelling gesteld om zo’n competitieve en kwalitatieve spoorproducten aan te bieden dat ondernemingen bewust kiezen voor het spoor. Deze samenwerking, waarbij een retailer als Delhaize een consumentenproduct als bier transporteert met de trein, is een primeur in België. Dankzij dit soort innovatieve spooroplossingen die we samen met de klanten ontwikkelen, kunnen we het spoor nieuw leven inblazen, alsook een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen en aan het verminderen van het fileprobleem”, aldus CEO Geert Pauwels.

Zowel federaal minister van Mobiliteit François Bellot als Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zijn enthousiast over het project :

“Het promoten van de intermodaliteit is één van de prioriteiten van mijn beleid. We ondersteunen dit actief door bijvoorbeeld de verlenging van de subsidies voor verspreid en gecombineerd vervoer.  Dit specifiek project, dat ervoor kiest om in een combinatie van zowel per trein als per vrachtwagen bier te vervoeren doorheen ons land, is een concrete toepassing van deze beleidsdoelstelling. Ik dank dan ook Delhaize en alle partners”, zegt minister François Bellot.

De biertrein verdient navolging. Bedrijven hoeven zich niet blind te staren op de file aan hun voordeur: aan de achterdeur liggen vaak ijzersterke alternatieven voor de file, zoals de waterweg of het spoor. Overal waar partners de handen in elkaar slaan en met een open blik naar de alternatieven kijken, kunnen duizenden vrachtwagens verdwijnen van onze wegen” voegt minister Ben Weyts hier aan toe.

Alle partners drukken dan ook de hoop uit dat de biertrein een voorbeeld kan zijn voor andere gemeenten of bedrijven die op zoek zijn naar mogelijkheden van modal shift naar het spoor.

 
Delhaize Le Lion / De Leeuw
Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Persinformatie

Roel Dekelver – Delhaize rdekelver@delhaize.be (0032 474 56 26 88)

Luigi Sementilli – Lineas luigi.sementilli@lineas.net (0032 477 137684)

Stein Falk – AB InBev Stein.Falk@ab-inbev.com (0032 475 92 22 40 en 0032 498 94 43 52)

Piet Baeke – POM Oost-Vlaanderen piet.baeke@pomov.be (0032 495 448 456)

 

De Provincie Oost-Vlaanderen heeft de uitdrukkelijke ambitie om in 2050 volledig klimaatgezond te zijn. Daarom zetten we met ons klimaatplan concrete stappen om klimaatneutraal én klimaatbestendig te worden. Ik ben er trots op dat we vanuit de POM Oost-Vlaanderen dit partnerschap mee tot stand konden brengen, waardoor we onze provincie verder uitbouwen tot een logistieke topregio. Dit project is een schoolvoorbeeld van ‘Logistiek 2.0’: slimme logistiek die zoekt naar innovatieve concepten en nieuwe, toekomstgerichte modellen. We hopen dat deze case inspirerend zal werken voor andere gemeenten of bedrijven die op zoek zijn naar mogelijkheden van modal shift naar het spoor”, aldus gedeputeerde Geert Versnick, voorzitter van de POM Oost-Vlaanderen.

 

Delhaize levert dagdagelijks voedingswaren aan meer dan 750 winkels in België en Luxemburg om zo wekelijks meer dan 5 miljoen klanten te kunnen bedienen. Elke dag zoekt Delhaize naar oplossingen om de druk op de mobiliteit te verlagen en zo bij te dragen aan een duurzame toekomst. Ik ben dan ook zeer trots dat we via deze unieke samenwerking met alle partners erin geslaagd zijn om duizenden vrachtwagens per jaar van de weg te halen. Ik hoop dan ook dat dit nog maar een begin is en dat anderen ons voorbeeld zullen volgen”, zegt een trotse CEO van Delhaize Denis Knoops.

 

De biertrein is een typisch voorbeeld van hoe we bij AB InBev als wereldspeler mee het voortouw nemen in groene logistiek. Via onze multimodale transportketen zoeken we continu naar de beste combinaties om bier op een duurzame manier bij de consument te bezorgen, zonder hierbij in te boeten aan versheid en kwaliteit. De bierboot en de ecocombi zijn andere voorbeelden van hoe we onze ambitieuze wereldwijde doelstelling willen waarmaken om tegen eind 2017 minstens 25% CO2-reductie te genereren”, zegt Alexander Soenen, directeur Logistiek bij AB InBev.

 

“Zeven jaar geleden bereikte het transportbedrijf Remitrans nv uit Ninove een akkoord met Infrabel om het oude industriespoor dat aan zijn perceel grenst  terug operationeel te mogen maken. Remitrans investeerde in dit spoor omdat het rotsvast overtuigd was dat het hiermee een stap vooruit kon zetten om de juiste oplossingen te bieden aan mogelijke klanten. Wij zijn dan ook fier dat na zeven jaar deze investering eindelijk kan bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de logistieke tak van het bedrijf,” zo zegt Frank Coppens van Remitrans.

 

Lineas heeft zich als doelstelling gesteld om zo’n competitieve en kwalitatieve spoorproducten aan te bieden dat ondernemingen bewust kiezen voor het spoor. Wij geloven dat we het spoor nieuw leven kunnen inblazen en werken daarom heel nauw samen met ondernemingen in heel Europa om innovatieve spooroplossingen uit te werken. Deze samenwerking, waarbij een retailer als Delhaize een consumentenproduct als bier transporteert met de trein, is een primeur in België. Dankzij dit soort projecten kunnen wij samen met onze klanten een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelstellingen en aan het verminderen van het fileprobleem”, aldus CEO Geert Pauwels.

Informations de presse

Roel Dekelver – Delhaize rdekelver@delhaize.be (0032 474 56 26 88)

Luigi Sementilli – Lineas luigi.sementilli@lineas.net (0032 477 137684)

Stein Falk – AB InBev Stein.Falk@ab-inbev.com (0032 475 92 22 40 en 0032 498 94 43 52)

Piet Baeke – POM Oost-Vlaanderen piet.baeke@pomov.be (0032 495 448 456)

 

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst