• Onze winkels
  • Taalkiezer
    NL
    • FR

Wereldgezondheidsdag

De Belgen willen hun suiker- en vetconsumptie verminderen. En Delhaize wil hen daarbij graag helpen.

Op de vooravond van de Wereldgezondheidsdag (7 april) herbevestigt Delhaize haar rol in het consumptiegedrag van de Belgische consument : het stimuleren van een meer evenwichtige voeding.

Wist u trouwens dat de suikerconsumptie van de Belgen in 50 jaar tijd is verdrievoudigd ? En dat onze suikerconsumptie dan ook één van de hoogste ter wereld is ?*. Belgen houden van lekker eten, dat staat vast. Maar gelukkig zien we een nieuwe positieve trend, namelijk dat dat ze meer en meer begaan zijn met hun gezondheid**. Delhaize anticipeert al enkele jaren op die behoefte. Via (innovatieve) huismerkproducten en het informeren van haar klanten helpt Delhaize hen bij het beperken van hun consumptie van suiker, zout en verzadigde vetten. Bovendien verrijkt Delhaize haar maaltijden met gezonde voedingsstoffen. Delhaize biedt bijvoorbeeld ontbijtgranen aan die veel minder suiker bevatten dan gelijkaardige producten op de markt. Dit alleen al zorgde voor een jaarlijkse daling in de suikerconsumptie met 50 ton.

Doel: gewichtsverlies en gezonder eten

In 50 jaar tijd is de suikerconsumptie bijna verdriedubbeld*. Naast de meer zichtbare suikers (suiker in koffie) eten wij ook veel onzichtbare suikers, verwerkt in ontbijtgranen, sauzen of bereide schotels. Idem voor zout en verzadigde vetten. Volgens een studie van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (2014 - 2015) lijdt 45% van de Belgen dan ook aan overgewicht. Maar er is goed nieuws: onze medeburgers zijn zich steeds meer bewust van het belang van gezonde voeding voor hen en hun familie**. 29% wil namelijk gewicht verliezen***. Suikers en verzadigde vetten beperken is dé prioriteit voor de consument. De consument verwacht dat de distributeurs hiermee helpen.

Delhaize ijvert al jaren voor een gezondere voeding. Het verkopen van producten onder het huismerk met een verbeterd voedingsprofiel is één van de voornaamste pijlers van Delhaize. Het creëren van een product van het Delhaize-merk krijgt de grootste zorg van de Kwaliteitsdienst van Delhaize. Dit team van 30 mensen, met ondermeer dokters, diëtisten en nutritionisten, volgt een lastenboek dat erg streng is in haar keuze van ingrediënten en de ontwikkeling van recepten. Hetzelfde geldt voor wijzigingen in de productsamenstelling. Ieder jaar worden er zo'n 1500 producten onderzocht en verbeterd. "We testen onze producten voortdurend. Als we de nutritionele samenstelling van één van onze producten kunnen verbeteren, starten we het proces op: we verminderen de bestanddelen waarvan overmatig verbruik wordt afgeraden door de bevoegde instanties, zonder in te boeten aan de geliefkoosde smaak van onze klanten», aldus Tim Lammens, Vice President Quality, Food Safety and Sustainability bij Delhaize.

Enkele cijfers en innovaties:

1. Delhaize verkoopt ontbijtgranen van het huismerk die veel minder suiker bevatten dan gelijkaardige producten van andere distributeurs.
     a. De Honey Balls Delhaize voor kinderen: -32% suiker
     b. De Crunchy muesli met bosvruchten en stevia Delhaize : -78% suiker
     c. De bio cornflakes zonder toegevoegde suiker Dehaize: -85% suiker
     d. De crunchy muesli met spelt, gepofte haver en honing Delhaize: -36% suiker
In totaal vertegenwoordigt dit jaarlijks een daling van de suikerconsumptie met 50 ton.
 
2. Door het zout in 11 van haar broden met 25% te verminderen, heeft Delhaize de zoutconsumptie jaarlijks met 55 ton gereduceerd.
3. Het vetgehalte van bereide schotels, zoals balletjes in tomatensaus, stoofvlees of vol au vent werd met 12 ton verminderd.
4. Delhaize gaat nog een stapje verder. Ze heeft de voeding van de Belgen op natuurlijke wijze verrijkt met omega 3 (goede vetten). Haar varkensvlees en eieren "Beter voor Iedereen", gelanceerd in 2014, vertegenwoordigen 125 ton omega 3 op jaarbasis. Meer info op http://www.delhaize.be/fr-be/inspiration/better-for-everyone-pork
 
5. In maart 2016 lanceerde Delhaize de eerste ijsjes op basis van Zùsto, onder het merk Delhaize Daylightful (vanille-ijs en aardbeiensorbet). Zùsto is een revolutionair (en Belgisch!) alternatief voor suiker en bevat voornamelijk vezels. De zoetheid komt van een mengeling van zoetstoffen waaronder "sucralose" dat geen calorieën bevat, maar heel zoet is. Via de verkoop van deze producten alleen werd maar liefst 12 ton suiker van de voeding van de Belgen geschrapt.

De basis: het informeren en opvoeden van onze kleinsten

Goed eten gebeurt via opvoeding omtrent smaak, goede informatie en zoveel mogelijk transparantie.

Sinds maart 2017 is Delhaize partner van het initiatief Good Cook, kookateliers rond fruit en groenten in scholen over heel het land. Het richt zich tot kinderen van 8 tot 12 jaar en is de springplank naar een gezonde en gevarieerde voeding. Meer informatie op www.goodplanet.be/goodcook/

  • Om haar klanten te helpen bij het maken van de goede keuze in haar productengamma is Delhaize heel vroeg begonnen met het vermelden van voedingswaarde-informatie op haar verpakkingen. In één oogopslag zien klanten het voedingsprofiel van de producten.

  • Idem voor de "Extra"-labels. Ze zijn duidelijk herkenbaar en een echte hulp bij het kiezen van de huismerken van Delhaize. Arm aan zout, rijk aan vitaminen: alle troeven van een product in een oogopslag.

*Euromonitor
** Bron: GfK Flanders Food Seminar, December 2015
*** onderzoek uitgevoerd tussen 2014 en 2015 door het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid

Delhaize België is in 1867 opgericht in Ransart, in de buurt van Charleroi, en is een van de oudste voedingsretailers ter wereld. Over de afgelopen 150 jaar hebben zes generaties medewerkers en leveranciers samengewerkt om producten van de beste kwaliteit aan de beste prijs aan zes generaties klanten voor te kunnen stellen. Delhaize heeft aanzienlijk bijgedragen tot de evolutie en de modernisering van de grootdistributie, vooral met de creatie van de eerste supermarkten in 1957 en de invoering van nieuwe producten en innoverende concepten. Deze uitzonderlijke erfenis en deze filosofie voeden Delhaize vandaag nog steeds. De leeuw staat symbool voor het bedrijf en heeft zijn blik gericht naar een al even boeiende toekomst.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst