Persbericht : Woensdag 7 juni 2017

KIDS SPELENDERWIJS GROENTEN EN FRUIT LEREN ETEN DANKZIJ DE NIEUWE VITAMINIS ZOMERACTIE VAN DELHAIZE

“Mama, papa, ik lust dat niet.” Voor vele ouders klinkt deze zin vast wel bekend in de oren en na een lange stressvolle dag op het werk kan deze misschien zelfs zorgen voor de nodige wrevel. Vele kinderen eten immers niet graag groenten. Ze meer groenten (en fruit) laten eten is geen eenvoudige opdracht maar met de juiste stimulans en wat creativiteit kunnen ze stap voor stap leren meer groenten en fruit te proeven en te appreciëren. Smaak is namelijk aangeleerd. En hoe vroeger je je kind stimuleert om verschillende dingen te proeven, hoe verder zijn of haar smaak zich ontwikkelt. Daarnaast is het ook belangrijk dat kinderen bewust bezig zijn met wat ze eten. Hoe meer ze groenten en fruit “cool” vinden, hoe meer ze er van eten!

Slechts 5% van de Belgische bevolking eet dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550 gram fruit en groenten per dag[1]. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechts: in de leeftijdscategorieën 6-17 jaar eet haast niemand dagelijks genoeg fruit en groenten (99%). Een alarmerende situatie.

Kinderen betrekken bij de boodschappen en bij het bereiden van maaltijden is een deel van de oplossing. Zo help je hen goede gewoonten op te bouwen met betrekking tot gezonde voeding en vooral het eten van groenten. In België wordt slechts 5,8% van de kinderen systematisch betrokken bij het koken. 68,8% volgt af en toe wat er zich in de keuken afspeelt, maar 25,5% heeft nooit een aandeel bij het bereiden van voeding.

Om kids op een ludieke manier te stimuleren in aanraking te komen met gezonde voeding en meer bepaald groenten en fruit, heeft Delhaize een leuke zomerspaaractie opgezet waarin groenten en fruit superhelden zijn! Via de spaaractie ontvangt de klant “flowpacks” bestaande uit spelkaarten, stickers en spaarzegels waarmee men verschillende richtingen kan uitgaan:

  • Door de spaarzegels op de spaarkaart te kleven kan men acht verschillende VitaMinis-knuffels verzamelen: een radijs, een paddenstoel, een broccoli, een wortel, een watermeloen, een banaan, een aardbei en een bloemkool.

  • Kinderen kunnen daarnaast aan de slag met het verzamelalbum waarin hij/zij de VitaMinis-stickers kan kleven en allerhande educatieve en ludieke activiteiten rond groenten en fruit kan ontdekken, onder andere spelletjes, recepten, strips, een spelbord en een seizoenskalender.

  • 72 verschillende VitaMinis-speelkaarten bestaande uit helden zoals Chantal de champignon, Bruno de broccoli, Rucola Rudy die het in het krachtenspel opnemen tegen de “foute vrienden” zoals frietjes en chips. Kinderen ontdekken op die manier onder meer de eigenschappen van elke groente en fruit (energie, snackgemak en kracht).

online, op de website www.delhaize.be/vitaminis, kan men heel de zomer lang de avonturen van de acht VitaMinis-knuffels volgen. Men vindt er diverse leuke spelletjes, zoals memory, puzzels of drie op rij, en allerhande heerlijke recepten die er voor zullen zorgen dat de kids in no time echte groenten- en fruitliefhebbers worden. 

Hoe kan je deelnemen aan de actie?

Vanaf 8 juni t.e.m. 30 augustus 2017 ontvangt de klant per aankoopschijf van €20 1 VitaMinis-zakje met daarin één VitaMinis-spaarzegel, twee VitaMinis-speelkaarten en twee VitaMinis-stickers die hij kan kleven in je verzamelalbum. Zo ontvangt hij 2 VitaMinis-zakjes bij een aankoop vanaf €40, 3 VitaMinis-zakjes bij een aankoop vanaf €60, enz. De klant kan ook extra VitaMinis-zakjes ontvangen door deelnemende producten te kopen. Tot en met 13 september 2017 kan hij een knuffel naar keuze bekomen wanneer je een volle spaarkaart met 20 spaarzegels afgeeft en €3,99 oplegt. Voor wie niet kan wachten om een knuffel te bemachtigen, kan er ook één aan de volle prijs van €12,99 aankopen (zonder spaarkaart). Een verzamelalbum kost €3,49.

Delhaize werkt samen met GoodPlanet

Voor Delhaize is gezondheid een belangrijke pijler. Daarom engageert Delhaize zich om kinderen het belang van groenten en fruit bij te brengen. Deze doelstelling deelt Delhaize onder andere met GoodPlanet, en zo ontstond GoodCook. Sinds maart 2017 stappen Delhaize en GoodPlanet samen naar scholen en organiseren er kookateliers. Door de GoodCook kookateliers leren kinderen niet alleen de basisprincipes van gezonde en duurzame voeding, ze ontdekken ook de groenten en fruit van bij ons.

[1] Aanbevolen hoeveelheid van het Nationaal voedingsplan voor een betere gezondheid.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst