• Onze winkels

Trappistenbieren, wafels en witloof- de drie favoriete Belgische producten

28/01/2016

Delhaize onthult haar enquête over het gebruik van Belgische producten

Meer dan de helft van de Belgen zegt de afgelopen 5 jaar meer Belgische producten gebruikt te hebben

42% van de Belgen consumeert één keer per dag Belgische producten

De top 10 van favoriete Belgische producten


Brussel - De voedselproductie in België wordt al enkele jaren geconfronteerd met verschillende crisissen. De Belgen reageren hierop door de rangen te sluiten en resoluut te kiezen voor de producten die de trots van hun land zijn. Delhaize, al meer dan 150 jaar vurige voorvechter van het Belgische gastronomische erfgoed, heeft haar klanten altijd een zeer Belgisch getint assortiment aangeboden. Maar wat betekent 'Belgisch consumeren' voor ons? Is er nog een toekomst voor producten die specifiek uit België komen? Wat zijn de favoriete producten van de Belgen? Die vragen beantwoordt Delhaize in een enquête die bij 1000 consumenten werd gevoerd.

De Belgische economie ondersteunen

Eerste conclusie van deze enquête: de Belgen definiëren 'Belgisch consumeren' als volgt: de producten die ze kopen, moeten verbouwd, geteeld of geproduceerd zijn in België, zonder tussenkomst van een ander land. De voorbeelden die het vaakst spontaan worden genoemd zijn aardbeien en witloof, Belgisch Witblauw rundsvlees en trappistenbieren. Deze producten zijn in grote volumes te vinden bij Delhaize. De lekkernijen die ons gastronomische erfgoed vormen, komen er helemaal tot hun recht, zoals het vollegrondwitloof dat verdwenen zou zijn als Delhaize geen 70% van de productie kocht. Een steun van de winkelketen aan de producenten van het land, vooral bij crisissen zoals die van het Russische embargo dat aansleept sinds de zomer van 2014.

Een tweede aspect dat zeer vaak wordt vastgesteld (bij 89%(1) van de respondenten) is de wil om de kleine en middelgrote bedrijven en de Belgische economie in het algemeen te steunen, en dit vooral via de aankoop van Belgische en seizoensproducten (81%). Een wil die zeer dicht bij de strategie van Delhaize staat, die altijd voorstander is van de aankoop van Belgische producten (70% van het assortiment). Fruit, groenten, zuivelproducten, vlees: de grote meerderheid van het versassortiment komt van gepassioneerde en trouwe lokale producenten die een garantie bieden op versheid, authenticiteit en kwaliteit aan de beste prijs. Delhaize koopt bijvoorbeeld elk jaar voor meer dan 3 miljard euro aan in BelgiëDeze steun vertaalt zich ook in de oprichting van het varkensvleeslabel 'Beter voor iedereen', dat voor meer kwaliteit en duurzaamheid staat, en in financiële steun voor varkenskwekers om hen zo te helpen tijdens de crisis.

De positieve impact van Belgisch consumeren op het milieu, tot slot, heeft 76% van de respondenten overtuigd.

Een duurzame en groeiende tendens

Zoals de resultaten van deze enquête aangeven, twijfelt niemand aan het belang van Belgisch consumeren. 85% van de respondenten verklaart minstens een keer per week Belgische producten te gebruiken (42% één keer per dag) en we kunnen zelfs aannemen dat die trend nog meer in de gewoontes verankerd zal geraken, want 62% van de ondervraagde personen is ervan overtuigd dat het in de toekomst nog meer zal worden en 56% verklaart de afgelopen vijf jaar meer Belgische producten te hebben gekocht.

In 2012 werkte Delhaize al een ambitieus plan uit om klanten en kleine lokale producenten samen te brengen. Door de lancering van haar gamma 'Producten van bij ons' heeft Delhaize momenteel meer dan 1 200 lokale producten in de rayons, die rechtstreeks worden geleverd door meer dan 200 kleine producenten. In 2015 heeft de winkelketen zijn assortiment nog uitgebreid met 500 producten. Naast 1000 streekproducten die op nationaal niveau beschikbaar zijn, worden deze 'producten van bij ons' enkel verdeeld in de supermarkten van hun stad of streek van herkomst. Ze worden gemaakt volgens de traditionele productiemethodes en steunen zo o.a. ook de plaatselijke werkgelegenheid en de waarde duurzaamheid.

• In Vlaanderen heb je de cuberdons van Confiserie 2000 (Evergem, Oost-Vlaanderen), pickles van Vanden Broucke (Roeselare, Oost-Vlaanderen), Lierse vlaaikes (taartjes uit Lier in de provincie Antwerpen), de geuze 'Mariage parfait' en andere bieren van Boon (Lembeek, Vlaams-Brabant) en de Loonse stroop en andere fruitstropen van De Wroeter (Limburg).

• In Wallonië kun je in de streek van Namen bijvoorbeeld kleine grijze escargots en Bertinchamps-bier vinden, honing van le Clos des Aulniats (Jumet), charcuterie en pâtés van Schmets in de streek van Luik, in Waals-Brabant tarte al djote en in de provincie Luxemburg de maitrank van Ridremont.

• In de Brusselse Delhaize-vestigingen treffen we de bieren van het Brussels Beer Project aan (Delta, Dark Sister, Babylone,...).

Je kunt sommige van deze producten en nog enkele andere ontdekken op ons youtube-kanaal.

Wat bevoorrading betreft, is het aanbod in de supermarkt perfect afgestemd op de consumenten, die hun Belgische producten in bijna 7 van de 10 gevallen in de supermarkt kopen, gevolgd door op de markt (15%) en rechtstreeks bij de producent (10%).

Bieren, Luikse of Brusselse wafels en witloof

Op de vraag "Wat zijn uw favoriete Belgische producten" zijn de drie regio's van het land het eens ovre drie producten: trappistenbieren, Luikse wafels en Brusselse wafels. De Brusselaars en Vlamingen delen ook een voorliefde voor witloof. Hieronder vind je de top 10 van favoriete Belgische producten en de nationale top 10(2)

(1) Multiple choicevraag
(2) Verdeling gebaseerd op de demografische gegevens van het land

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst