• Iedere donderdag nieuwe promoties
  • Jouw boodschappen, altijd en overal
  • Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
  • Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
  • Gepersonaliseerde voordelen met je SuperPlus-kaart
  • Mijn snelshopping
  • Mijn lijsten  
Belangrijk bericht: Terugroeping producten - Delhaize vraagt haar klanten om de producten "Kaas “Brugge d'Or” sneetjes 180g en “Brugge d'Or” blok 250g" van het merk BRUGGE en de koeken "Céréal met sezamzaad" niet te consumeren en terug te brengen naar een verkooppunt.  Lees meer >

Persbericht: 18 oktober 2017

GROENTEN GAAN UIT HUN DAK: DELHAIZE LANCEERT EERSTE STADSMOESTUIN OP HET DAK VAN EEN VAN HAAR SUPERMARKTEN IN BRUSSEL

Een primeur in de Belgische voedingsdistributie
Lokaler kan het niet: van het dak in de rayon

Brussel - Delhaize lanceert vandaag haar eigen concept van moestuin op het dak. Vanaf vandaag kunnen de klanten van Delhaize Boondael groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van de winkel in Elsene. Het kan niet verser, of dichterbij. Zo wil Delhaize nog meer inzetten op haar engagement tot de duurzaamheid en versheid van haar bevoorrading. Het is de eerste speler van de Belgische grootdistributie die de stap naar een ultrakort circuit heeft gezet. Delhaize heeft de ambitie om dit project op termijn te kunnen uitbreiden naar andere supermarkten.

Deze stadsmoestuin van 360 m2 ziet het levenslicht nadat verschillende Delhaizeteams er meer dan een jaar aan hebben gezwoegd, in nauwe samenwerking met tuinarchitecten en specialisten op gebied van dakmoestuinen. Het effectieve beheer van de moestuin is in handen van Vestaculture, een firma die gespecialiseerd is in de uitwerking en het onderhoud van moestuinen. Alles wat geoogst wordt in deze stadsmoestuin op het dak van supermarkt Delhaize Boondael in Elsene zal meteen verkocht worden in de winkel.

De helft van de voorziene oppervlakte zal gebruikt worden voor een openluchtmoestuin en de andere helft voor een serre. In deze serre kunnen groenten gekweekt worden en kan het seizoen wat verlengd worden. Delhaize heeft vandaag haar eerste dakmoestuin ingehuldigd in aanwezigheid van de Brusselse Minister van Leefmilieu en Energie, Céline Fremault. Supermarkt Delhaize Boondael is de eerste voedingswinkel in België die zijn eigen groenten kweekt op het dak. Dit pilootproject zal voortdurend worden geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig. Het doel is om het concept ook te ontwikkelen in andere supermarkten als de test van deze eerste moestuin doorslaggevend is.

"Ik ben zeer trots dit concept vandaag te kunnen inhuldigen, in aanwezigheid van mevrouw de Minister Fremault en mevrouw Gilson, Schepen van Leefmilieu van Elsene, die mevrouw de Burgmeester Dufourny vandaag vertegenwoordigt" zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. "Delhaize wil in de eerste plaats inzetten op lokale en duurzame producten. Met deze primeur in de Belgische distributiewereld willen we onze pioniersrol opnieuw bevestigen".

Van het dak recht naar de winkel

In de stadsmoestuin van supermarkt Boondael kweekt Delhaize op het einde van dit seizoen vijf soorten sla (veldsla, postelein, baby leaf, asian mix, waterkers). Volgend seizoen, in 2018, zullen er ook andere groenten worden gekweekt zoals tomaten, aubergines, courgettes, ... Deze groenten zullen geoogst worden en rechtstreeks en exclusief verkocht worden in de supermarkt in Elsene. Op het einde van dit seizoen zullen er 5200 slaplantjes geplant zijn (2500 veldsla, 900 postelein, 900 waterkers, 450 baby leaf en 450 asian mix). De kwaliteitscriteria van Delhaize gelden uiteraard ook voor deze producten.

"Een gezond en kwaliteitsvol voedingspatroon ontwikkelen, gebaseerd op korte circuits, is een van de uitdagingen van het Brussels Gewest. Door op de voedingshefbomen te werken, geven we een antwoord op de vragen over volksgezondheid milieubescherming. Dat is de richting van het plan "Good Food" dat ik in 2016 heb opgestart en dat over heel het Brussels Gewest loopt. Deze eerste stadsboerderij van Delhaize is dus een excellent initiatief, het kadert volledig in een van de ambities van Brussel hierrond: de lokale productie kwalitatief verhogen" verheugt Céline Fremault zich.

Jong en oud inspireren

Delhaize lanceert dit initiatief in de eerste plaats om de mogelijkheden te bestuderen die stadslandbouw biedt. Maar dit project staat voor meer dan een moestuin op een dak. Delhaize wil ook de nadruk leggen op het belang van dit soort projecten via een educatief programma vanaf het volgende seizoen in 2018. In supermarkt Boondael is een didactische ruimte ingericht die niet enkel wordt bemand door de medewerkers van Vestaculture die de versgeplukte groenten zullen inpakken, maar waar ook ateliers zullen worden georganiseerd voor degenen die permacultuur in al zijn facetten willen ontdekken. Schoolgroepen of volwassenen, de medewerkers van Vestacultuur passen hun ateliers aan aan hun publiek. Iedere deelnemer zal het kortste circuit van de Belgische distributie kunnen ontdekken en zien hoe de groenten die straks op hun bord zullen liggen, worden gekweekt en geoogst. Om zo goed mogelijk in te spelen op het buurtleven zullen de ateliers doorgaan op donderdag, marktdag.

"Deze stadsmoestuin biedt de mogelijkheid aan de bewoners van Boondael om duurzame ontwikkeling in hun buurt aan te moedigen" zegt Nathalie Gilson, Schepen van Leefmilieu van Elsene.

Prioriteit voor duurzaamheid

Het is geen toeval dat Delhaize de eerste voedingsdistributeur is die instapt in een dergelijk project. Duurzaamheid is één van de prioriteiten van de strategie van Delhaize en dit project is een perfecte weerspiegeling van de objectieven die als doel hebben:

  • De klemtoon te leggen op het lokale aspect van de producten
  • Zich lokaal te integreren in het buurtleven
  • De CO2-uitstoot van transport beperken

Naast de mogelijkheden die dit korte circuit biedt op vlak van duurzaamheid, is Delhaize Boondael tijdens de remodeling in 2016 uitgerust met nieuwe technische installaties. Hiermee kon de stadsmoestuin worden uitgerust met een systeem waarmee de warmte van de koelinstallaties kan worden gerecupereerd om de serre te verwarmen. Er werden ook zonnepanelen op het dak gezet. Het hout dat werd gebruikt om de moestuin en de rest van het dak in te richten, is thermowood-hout met PEFC-label, met hitte behandeld om chemische processen te vermijden. Het didactische lokaal is ingericht met gerecupereerd meubilair.

Ontdek het Urban Farm project van Delhaize op deze video

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst