Van de daktuin rechtstreeks in de winkel: Delhaize lanceert als eerste Belgische retailer een groententuin op het dak van een supermarkt

06/09/2016

Een eerste in de grote Belgische distributie

Ultrakorte daksysteem ... de straal

Brussel –
Delhaize lanceert vandaag in primeur als eerste Belgische retailer het concept van de dakmoestuin. Bovenop de Delhaize supermarkt Boondael zal er vanaf 2017 als proefproject een echte groententuin van 320 m² voorzien worden. De oogst van deze tuin zal rechtstreeks verkocht worden in de winkel zelf. Met deze primeur wil Delhaize haar engagement rond duurzaamheid benadrukken en tegelijkertijd haar reputatie als innovator bevestigen.

Stel je voor: een supermarkt kweekt haar eigen groenten bovenop haar dak. Een kortere keten kan je bijna niet hebben ! Dat is het concept van de “urban farm” of daktuin voor groenten die Delhaize vanaf 2017 operationeel wil hebben. Het concept is eenvoudig : op het dak van de Delhaize supermarkt Boondael in Brussel (Elsene) zal er vanaf midden 2017 een 320 m² grote daktuin in gebruik worden genomen. De helft van de voorziene oppervlakte zal ingenomen worden door een moestuin in open lucht, de andere door een serre. Dit laatste element zorgt ervoor dat er het hele jaar door groenten kunnen geteeld worden, dus ook buiten het klassieke groentenseizoen. Delhaize stelde vandaag, in aanwezigheid van Brussels Minister van Leefmilieu Céline Fremault, de plannen voor van deze innovatie. Als alle voorbereidende stappen verlopen zoals gepland, dan zal Delhaize supermarkt Boondael, de eerste voedingswinkel zijn in België die haar eigen groenten kweekt op het dak. Dit project geldt als een proefproject en zal op een permanente basis worden geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.

Ik ben zeer trots dat ik hier vandaag in aanwezigheid van Minister Fremault dit innovatief concept mag voorstellen. Delhaize wil meer dan ooit inzetten op duurzame en lokale producten. Met deze primeur in de Belgische retail willen we onze voortrekkersrol nogmaals bevestigen”, zegt Denis Knoops, CEO van Delhaize België en Luxemburg.

Van de daktuin rechtstreeks in de winkel

In de stadstuin op het dak van supermarkt Boondael zullen kerstomaten, salade en aubergine geteeld worden die nadien rechtstreeks in de winkel in Boondael zullen verkocht worden. De groenten beantwoorden in principe aan de voorwaarden om als biogroenten gecategoriseerd te worden maar aangezien ze niet in volle grond geteeld worden maar op een dak, kunnen ze dit label niet dragen. De verkoopsprijs van deze producten zal iets lager zijn dan hun biologische soortgenoten. Voor een inschatting van de volumes is het nog te vroeg maar het staat vast dat de producten die geoogst worden op het dak, enkel in de winkel in Boondael verkocht zullen worden. Het spreekt voor zich dat de strenge kwaliteitsvoorschriften van Delhaize ook voor deze producten zullen gelden.

Om alles in goede banen te leiden, werkt Delhaize voor dit project samen met specialisten rond daktuinen en stadstuinbouw en dit zowel bij de voorbereiding als bij het eigenlijke beheer van de daktuin.

Directe link met de medewerkers en de buurt

Delhaize start in de eerste plaats dit initiatief op om de mogelijkheden van urban farming te onderzoeken. Maar dit project is meer dan alleen maar een daktuin voor groenten. Het is ook de bedoeling om de medewerkers en de buurt rechtstreeks te betrekken bij het beheren van de stadstuin. Zo bekijkt Delhaize de mogelijkheid om mensen uit de buurt te laten meewerken in de tuin en om rondleidingen te voorzien voor scholen en geïnteresseerden. Op die manier wil Delhaize via een educatief programma het belang van dit soort van projecten benadrukken en tegelijkertijd haar band met de gemeenschap nog verder verstevigen.

"Een gezonde, kwaliteitsvolle voeding ontwikkelen op basis van korte ketens is een van de uitdagingen van de Brusselse regio. Door te handelen op de voedingshefbomen geven we een antwoord op kwesties van volksgezondheid en bescherming van het milieu. Dat is de richting van het plan "Good Food" dat ik in het begin van 2016 heb opgestart en zich over de volledige regio verspreidt. Deze eerste stedelijke boerderij van Delhaize is dus een goed initiatief en past helemaal in het kader van een van de Brusselse ambities, namelijk de lokale productie kwalitatief verhogen » zegt een tevreden Céline Fremault.

De aankondiging vandaag van Delhaize om een “korte keten”-project op te starten, past perfect in de koers die Elsene sinds 2011 vaart op vlak van leefmilieu met haar agenda 21. Elsene heeft nog recent een nieuw pilootproject gelanceerd rond een markt zonder afval, dat kadert binnen het regionaal plan van Good Food”, voegt Nathalie Gilson, schepene van urbanisme en leefmilieu van Elsene.

Duurzaamheid als prioriteit

Het is niet toevallig dat Delhaize als eerste retailer in België met dit project start. Duurzaamheid is één van de prioriteiten binnen de strategie van Delhaize België en dit project reflecteert perfect de doelstellingen hiervan :

  • Meer nadruk op het biologische, lokale en gezondsheidsaspect van onze producten

  • Minder CO2-uitstoot door vermijden van transport en het efficiënter organiseren van het assortiment in de winkel

  • Meer betrekken van medewerkers en omwonenden rond de winkel rond duurzame engagementen

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst