• Onze winkels
  • Taalkiezer
    NL
    • FR

Persbericht: 16 november 2017

5 jaar strijd tegen voedselverspilling - Delhaize maakt evaluatie en neemt engagement voor de toekomst

7 miljoen maaltijden geschonken op 5 jaar tijd

200 verenigingen ontvangen dagelijks gratis voedingsproducten

Strijd tegen voedselverspilling meer dan ooit prioriteit bij Delhaize

Delhaize wil tegen 2020 de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen

Brussel 16 november 2017. Delhaize wil haar voortrekkersrol in het aanpakken van voedselverspilling nog verder versterken. Al meer dan 26 jaar werkt Delhaize op nationaal, regionaal en lokaal niveau samen met de Voedselbanken en andere verenigingen in België en Luxemburg om zo onverkochte voedingswaren te herverdelen onder hulpbehoevende doelgroepen. In 2012 lanceerde Delhaize als pionier een project waarbij verse voedingswaren lokaal werden herverdeeld onder hulpbehoevenden. Nu 5 jaar later werkt Delhaize met 200 verenigingen in meer dan 500 Delhaizewinkels. Vandaag maakt Delhaize een algemene evaluatie samen met alle verenigingen en zet ze haar ambitie in de strijd tegen voedselverspilling extra kracht bij.

Voedselveiligheid prioritair

Aangezien voedselveiligheid prioritair is voor Delhaize, zijn er strikte procedures die de afhaling van etenswaren regelen. Daarom kunnen enkel de producten van de lijst die Delhaize heeft opgesteld in samenspraak met het FAVV (Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid) kunnen worden afgehaald. Producten waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden, worden door onze medewerkers dagelijks uit de rekken gehaald en mogen in geen geval worden meegenomen. Bij iedere opstart van een vereniging wordt door Delhaize een opleiding voorzien aan de vereniging inzake voedselveiligheid (voedselveilig transport, bewaren van de koude keten, controle van de temperatuur van de producten, etc.). Daarenboven ontvangt elke vereniging 2 koelboxen voor het transport van de producten.

Win-win voor iedereen

Dankzij deze samenwerking die voor alle partijen een meerwaarde biedt, neemt Delhaize haar verantwoordelijkheid op maatschappelijk vlak. De winkels geven hun onverkochte goederen een tweede leven en ze helpen de liefdadigheidsorganisaties om hun voorraad voedingswaren aan te vullen. Voor liefdadigheidsorganisaties is dit een veilige manier om voedsel te recupereren en de minderbedeelden het hele jaar door verse en gezonde maaltijden aan te bieden.

Wat hebben we geleerd in 5 jaar strijd tegen voedselverspilling?

In de afgelopen 5 jaar tijd heeft Delhaize heel wat ervaring opgedaan in het organiseren van het proces. Op die manier is ze erin geslaagd om van 1 naar 150 verenigingen te evolueren én om het proces veel efficiënter te maken. Ondertussen konden er ook interessante conclusies uit getrokken worden.

1. Elke vereniging is uniek

Er zijn geen twee identieke verenigingen. Elke vereniging heeft haar eigen werking, aantal vrijwilligers en behoeftes. Ook de logistieke capaciteit, de stockagemogelijkheden en de vraag van hulpbehoevenden bepalen hoeveel keer de organisatie per week kan langskomen en welke hoeveelheden ze nodig hebben.

2. Dank u beste vrijwilliger

Het merendeel van de bijna 150 verenigingen draait op vrijwilligers. Het is dankzij hen dat al deze producten tot bij de mensen geraken die het echt nodig hebben. Elke dag zijn deze mensen in de weer om dit te organiseren. Vandaar dat dit ook de moeilijkste factor is aangezien vrijwilligers zich niet altijd kunnen vrijmaken. Het succes van een samenwerking hangt dus in grote mate af van de vrijwilligers. Op 15 november worden deze vrijwilligers bedankt door de CEO van Delhaize.

3. Fruit en groenten zijn het populairst

45% van de producten die door Delhaize worden geschonken zijn fruit en groenten en dit cijfer stijgt jaarlijks. Dit is een goed signaal aangezien ook hulpbehoevenden recht hebben op gezonde voeding. Daarnaast zijn ook brood, vleesproducten en bereide maaltijden populair. Het laatste jaar zijn ook zuivelproducten aan een opmars bezig.

4. 100% recupereren van alle producten is een droom

Hoe graag Delhaize ook alle producten zou willen recupereren, in praktijk is dit zeer moeilijk. De ambitie is om tegen 2020 minstens 50% van de niet-verkochte producten te herverdelen. De grootste uitdaging is om vooral de verse producten voor het overschrijden van de houdbaarheidsdatum tot bij de mensen te krijgen. Logistiek, voedselveiligheid en capaciteit zijn daarbij cruciaal. Delhaize bekijkt dan ook permanent om het proces te verbeteren en nieuwe samenwerkingen aan te gaan zodat nog meer producten tot bij de mensen kunnen geraken.

Delhaize strijdt tegen voedselverspilling

Duurzame ontwikkeling is een van de pijlers van de strategie van Delhaize en daarom zetten we ons elke dag in om de voedseloverschotten te beperken. Zo wil Delhaize ook haar bijdrage leveren tot de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling die vastgelegd werden door de Verenigde Naties: tegen 2030 het voedselverlies per capita halveren. Maar iedereen kan zelf inspanningen leveren om voedselverspilling tegen te gaan.

Preventie: Delhaize beperkt haar eigen voedselverspilling zoveel mogelijk en daarom volgt ze haar voorraden heel nauwkeurig op en past ze haar bestellingen aan in functie van de winkels en hun behoeftes. Dat wil zeggen dat de winkels alleen maar het exacte aantal producten bestellen dat ze nodig hebben. Op die manier worden niet alleen de voedseloverschotten beperkt maar wordt het transport ook efficiënter. Om de voedseloverschotten bij de klant te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten: enerzijds door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien. Anderzijds door verpakkingsinnovaties zoals charcuterieverpakking in 2 lagen en vaccuum verpakking voor vers vlees.

Op haar website www.delhaize.be of in het Delhaize magazine geeft het bedrijf ook advies en ideeën om, bijvoorbeeld, voedingswaren zo goed mogelijk te bewaren of om voedselrestjes te gebruiken in heerlijke recepten.

Schenking: Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en wanneer het voedsel nog consumeerbaar is, doet Delhaize schenkingen aan de Voedselbanken en liefdadigheidsorganisaties. Alle maatregelen en acties die Delhaize neemt binnen haar strijd tegen voedselverspilling kaderen binnen één grote ambitie: tegen 2020 50% van haar doneerbare goederen (onverkochte maar nog consumeerbare producten) verdelen aan verenigingen.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst