• Onze winkels
  • Taalkiezer
    NL
    • FR

Persbericht: 13 december 2017

150 jaar ervaring in de lekkerste eindejaarsfeesten Delhaize geeft de eerste tendensen en cijfers

Delhaize is klaar voor de feesten!!

Tendensen: authentiek, eenvoudig en klassiek met een twist
De meest populaire producten: pensen, oesters, kreeft, kalkoen, fondue, champagne en kerststronken

De eindejaarsfeesten staan voor de deur en alle werknemers en leveranciers van Delhaize zijn nu echt uit hun startblokken geschoten om van deze bijzondere periode van het jaar het moment te maken waar gezelligheid, eenvoud, traditie en authenticiteit de sleutelwoorden zijn. Delhaize biedt al 150 jaar lang een goede service aan de Belgen en heeft haar winkelrekken goed gevuld om aan alle verwachtingen te voldoen. In primeur geven we al de eerste tendensen mee.

Algemene vaststelling: er zijn twee redenen waarom de Belgen voor traditionele schotels kiezen. Eerst en vooral doen deze maaltijden hen aan de maaltijden van hun ouders of grootouders denken. Maar ze willen er ook zeker van zijn dat iedereen het menu zal appreciëren.

Enkele belangrijke cijfers

  • 150.000 kreeften
  • 15.000.000 grijze garnalen
  • 100.000 fondueschotels
  • Spectaculaire verhoging van de verkoop van pensen
  • Top 3 van de eindejaarsgroenten: boontjes, witloof en boschampignons
  • 60% van de Belgen leggen hun champagnevoorraad bij Delhaize aan
  • De uitverkoren bubbels van de Belgen zijn de cava’s: 1.000.000 flessen
  • Steeds meer Belgen laten zich verleiden door alcoholvrije dranken: 120.000 flessen

In de afdeling vis en zeevruchten

Kreeft, oesters, verse of gerookte zalm en grijze garnalen blijven de grote klassiekers van de feesttafel. Bij Delhaize zullen ongeveer 150.000 kreeften en 15 miljoen grijze garnalen verkocht worden tijdens het eindejaar.


  • De nieuwe producten voor dit jaar vertalen de vraag naar een “gemakkelijke keuken”. Delhaize stelt de kant-en-klare specialiteiten voor zoals scampi’s in een verse marinade met koriander of met gedroogde tomaten of gemarineerde haring op Italiaanse wijze met verschillende soorten licht pikante paprika’s.
  • De zalm wordt elk jaar sterk geapprecieerd. Hij transformeert zich dit jaar in canapés of timbales voor een verse aperitief.

In de beenhouwerij-afdeling

  • De pens werd dit jaar tot ster van het jaar uitgeroepen voor de feesten bij Delhaize! De pens, zwart of wit, vers en gemakkelijk te bereiden, doet ons denken aan onze kindertijd en wordt met bijzondere smaken in een feestkleedje gestoken: peperkoek (nieuw dit jaar), speculaas met kastanjes, met vijgen, met boschampignons, met Calvados, enz. Ze worden enorm veel verkocht, vooral tijdens het eindejaar.
  • De fondue, gemakkelijk en gezellig, blijft heel geliefd bij de Belgen. De bestellingen voor fondueschotels, steengrilgerechten, gourmet en teppanyaki blijven stijgen. Tijdens de feesten voorspelt Delhaize de verkoop van meer dan 100.000 vleesschotels.
  • Het wild ligt nog enkele weken in de rekken voor het einde van het seizoen. Delhaize wil haar klanten volop laten genieten van het wildvlees in afwachting van de lange maanden tot het volgende seizoen. Daarom biedt ze eerste keus vlees aan, 100% vers, 100% wild en 100% Europees.
  • Eén van de nieuwe favoriete producten van dit jaar is Savourette varkensvlees truffelsmaak. Deze maaltijd is gemakkelijk te bereiden en de feestelijke toets van truffel maakt van hem de perfecte hoofdschotel voor een feestmenu.

In de kaasafdeling

  • De vraag naar raclette kazen is al enkele weken heel groot. In eerste instantie was de natuurversie het meest populair, maar de laatste tijd winnen de meer originele smaken steeds meer terrein. De raclette kaas daslook van Delhaize kent de grootste stijging.

Fruit- & groenteafdeling

  • De Top 3 van de eindejaarsgroenten: boontjes, witloof en boschampignons. De verkoop ligt naargelang het product 11 tot 12 maal hoger.
  • Olijven verliezen geen terrein bij het aperitief. De verkoop ligt de laatste twee weken van het jaar 4 keer hoger.
  • Belgen zijn verzot op aardappelen. Tijdens de eindejaarsfeesten ontdekken ze dan ook graag verschillende soorten aardappelspecialiteiten: Ratte, Florenville of rode of witte minikrieltjes (20 millimeter breed). De verkoop van deze variëteiten ligt 4 keer zo hoog tijdens de eindejaarsperiode.

Als dessert

  • In individuele portie of om te delen, vers of in de patisserieafdeling of heerlijk bevroren, het kerstdessert blijft een must, zelfs na een goede feestmaaltijd. Delhaize heeft een ruim aanbod aan desserten in alle maten, vormen en smaken, voor jong en oud.
    • Ministronken, makrons, café gourmand, ... Miniporties te combineren opdat iedereen zijn favoriete dessert zou kunnen eten.
    • En voor diegenen die willen delen, biedt Delhaize de reuzestronken of -makrons van Gaelens voor 6 personen aan.
    • Delhaize heeft dit jaar enkele nieuwe producten in haar diepvriesafdeling: de Mochi’s Little Moons mango of kokosnoot (Japanse patisserie is een rijstbal gevuld met roomijs) of de sorbet cava met rode en paarse vruchten.

Voor de dranken

  • Wat wijnen betreft, zijn het traditiegetrouw Bordeaux-wijnen die het best verkopen.
  • Belgen zijn heel het jaar door grote liefhebbers van champagne en cava, vooral tijdens de eindejaarsfeesten: 900.000 flessen champagne en 1.000.000 flessen cava.
  • De Prosecco zet zijn succes verder: dit jaar 250.000 flessen voor het eindejaar.
  • De kleine flessen (20 of 37,5 cl) zijn echt populair, o.a. bij vrijgezellen of oudere mensen.
  • De gin Tonic blijft de geliefkoosde feestaperitief: 120.000 flessen.
  • Delhaize zal dit jaar 40.000 flessen oude rum verkopen tijdens de feesten.
  • Deze verkoop van gin en rum gaat samen met een stijging van de verkoop van mixers. De vraag naar mixers premiums op basis van gember, zoals de Ginger Ale en het Ginger beer, was het grootst.
  • Steeds meer Belgen laten zich verleiden door alcoholvrije opties: 120.000 flessen.

Ontbijt na het feestmaal

We spreken dikwijls over feestmaaltijden in termen van middag- en avondmaal. Maar hoe zit het met het ontbijt? We maken het even feestelijk als de andere maaltijden met een heerlijke warme chocomelk die het huis lekker zal doen ruiken of een heerlijke thee met een goede schep honing. En om de maag te vullen, vervangen we de traditionele ontbijtkoeken door de symbolische cougnou. Natuur, met suiker of rozijnen, voor elk wat wils.

  • Honing en thee kennen een volumestijging van 30%. Het cacaopoeder kent een lichte voorsprong, met een volumestijging van 32%.
  • De cougnou kent dit jaar ook een mooie stijging. Tot nu toe werden er al 30.000 meer cougnous verkocht in vergelijking met 2016. De cougnou met suiker en rozijnen is heel populair.

Logistiek

De komende dagen zal het alle hens aan dek zijn. Bij Delhaize zullen niet alleen de 32.000 medewerkers die werken in de 721 verkooppunten en logistieke centra, maar ook de leveranciers, zich dubbel moeten plooien om zo goed mogelijk aan de vraag van de klanten te voldoen. Tijdens de eindejaarsperiode zullen 500 chauffeurs maar liefst 800 trajecten per dag doen.

Mini Food Show

Bij Delhaize is het niet de mode die defileert, maar zijn het wel de lekkernijen die de revue passeren! Afspraak op de mini food show! Delhaize organiseert degustaties van haar beste eindejaarsproducten in een honderdtal van haar supermarkten. De gelegenheid om zich te laten inspireren door de feestmenu's maar ook om nieuwe producten te proeven die de klant niet zou durven kopen zonder eerst te weten of die hem zouden bevallen.

Winkels en e-commerce

  • Al onze Delhaize-supermarkten zijn open op zondag 24 en 31 december 2017 van 9u tot 14u.
  • De meeste AD- en Proxy-winkels zijn open op zon- en feestdagen. De uurroosters zijn beschikbaar op vraag bij elk verkooppunt.
  • Het is ook mogelijk om eindejaarsboodschappen te doen op de website www.delhaize.be of via de mobiele applicaties Delhaize op de App Store en op Google Play.

Persuitnodiging: Bezoek aan het distributiecentrum

Als u ons distributiecentrum verse producten wil bezoeken en de bereiding van de bestellingen van kreeften en andere feestproducten wilt ontdekken, neem dan gerust contact met ons op. Wij leiden u graag rond achter de schermen van Delhaize tijdens de eindejaarsperiode.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Begin januari 2017 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw (België en Luxemburg) 765 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. Delhaize stelt een ruim assortiment voor van meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten tegen toegankelijke prijzen. Dankzij zijn 6 huismerken (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be. Delhaize België, dat in 2016 een omzet verwezenlijkte van EUR 5,0 miljard en in België een marktaandeel had van 24,1%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, die actief is in 11 landen en ongeveer 375.000 mensen tewerkstelt. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6.500 winkels. *Bron AC Nielsen

Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeën, recepten en video’s? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst