• Iedere donderdag nieuwe promoties
  • Jouw boodschappen, altijd en overal
  • Gratis ophalen in de winkel vanaf €150
  • Bezorgd tot aan je voordeur van 7u tot 21u
  • Gepersonaliseerde voordelen met je Plus-kaart
  • Mijn snelshopping
  • Mijn lijsten  

Actie 'lelijke groenten' bij Delhaize breidt sterk uit

28/04/2016

Dit jaar beschikbaar in meer dan 100 Delhaize winkels

Brussel – Vanaf 29 april zullen nog meer Delhaizeklanten de gekke groenten in hun winkels kunnen vinden want Delhaize zal dit jaar de zogenaamde “lelijke” of “gekke” groenten aanbieden in meer dan 50 supermarkten en 50 AD Delhaizewinkels. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Na de primeur van vorig jaar en het succes na afloop lag een verlening en zelfs uitbreiding voor de hand. Klanten krijgen ook dit jaar voor 3,99 euro een kistje van minimum 3 kilo “lelijke” groenten. Ook dit jaar loopt het project parallel met het groentenseizoen in België.

Sinds eind juli 2015 hebben klanten van Delhaize in 16 supermarkten de zogenaamde “lelijke” of “gekke” groenten kunnen kopen. Dit zijn groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm maar wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen. Tot dan geraakten deze groenten helaas nooit tot in de winkel. En daar wou Delhaize iets aan doen. Delhaize was zo de eerste retailer in België die dit soort van producten in haar winkels aanbiedt.
 

Het principe is eenvoudig : de klanten vinden in het assortiment een kist van minimum 3 kilogram “gekke" groenten, enkel afkomstig uit België. De samenstelling varieert naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan dus verschillen van dag tot dag. Per doos betaalt de klant 3,99 euro. In vergelijking met “normale” groenten kan het prijsverschil oplopen tot meer dan 30 %. De lente en de zomer zijn dan ook het geschikte momenten voor het lanceren van het project omdat het aanbod van groenten in België dan het grootste is.

Positieve evaluatie en uitbreiding van het project

Het proefproject is na evaluatie een groot succes gebleken. Meer dan 6000 dozen lelijke groenten werden verkocht in de 16 winkels waardoor het volledige volume beschikbare groenten aan de man werd gebracht. Hiermee werd 15 ton groenten gered die anders nooit de keuken van de klanten zou bereiken.

Delhaize heeft door de positieve reacties van de klanten én de resultaten beslist om de lelijke groenten opnieuw aan te bieden dit jaar. Aangezien Delhaize voor dit project enkel lelijke groenten uit België wil aanbieden en het assortiment en de volumes tijdens de wintermaanden te beperkt is, kunnen we deze producten pas aanbieden bij de start van het Belgisch groentenseizoen.

Het aantal winkels waar deze producten dit jaar beschikbaar zullen zijn, zal ook uitbreiden naar meer dan 50 supermarkten en 50 AD Delhaizewinkels winkels. Geschat wordt dat er per week een 3000 tal dozen aan de man worden gebracht.

Het is niet toevallig dat Delhaize als eerste supermarktketen deze producten in haar winkels zou aanbieden. Al jaren strijdt Delhaize tegen voedselverspilling. Niet alleen door onverkochte producten weg te schenken maar ook nu door ervoor te zorgen dat groenten die er niet perfect uitzien, toch tot bij de consument geraken. Elk jaar zou er tot 1/3de van de voedselproductie niet geconsumeerd worden. Een groot deel van “misvormde groenten”zou dus niet verbruikt worden in de klassieke voedselketen. En daar wil Delhaize iets aan doen met deze actie. En daar wil Delhaize iets aan doen met deze actie.

De deelnemende winkels vindt u via deze link.

Delhaize strijdt tegen voedselverspilling

Duurzame ontwikkeling is een van de pijlers van de strategie van Delhaize en daarom zetten we ons elke dag in om de voedseloverschotten te beperken. Maar iedereen kan zelf inspanningen leveren om voedselverspilling tegen te gaan.

Preventie: Delhaize probeert voedselverspilling zoveel mogelijk te beperken en daarom volgt ze haar voorraden heel nauwkeurig op en past ze haar bestellingen aan in functie van de winkels en hun behoeftes. Dat wil zeggen dat de winkels alleen maar het exacte aantal producten bestellen dat ze nodig hebben. Op die manier worden niet alleen de voedseloverschotten beperkt maar wordt het transport ook efficiënter. Om de voedseloverschotten te beperken, werkt Delhaize ook actief aan de verpakking van haar producten door verpakkingen aan te bieden die afgestemd zijn op de consumptie van producten door alleenstaanden of kleine gezinnen waardoor ze niet iedere dag restjes moeten weggooien.

Op haar website www.delhaize.be of in het Delhaize magazine geeft het bedrijf ook advies en ideeën om, bijvoorbeeld, voedingswaren zo goed mogelijk te bewaren of om voedselrestjes te gebruiken in heerlijke recepten.

Schenking: Voedseloverschotten zijn soms onvermijdelijk. In dat geval, en wanneer het voedsel nog consumeerbaar is, doet Delhaize schenkingen aan de Voedselbanken. Ieder jaar worden er ongeveer 200 000 maaltijden aangeboden (bovenop de 420 000 maaltijden die worden aangeboden dankzij de jaarlijkse actie in de winkels). Delhaize geeft sommige liefdadigheidsorganisaties ook de mogelijkheid om onverkochte etenswaren te komen afhalen in haar winkels. Alle maatregelen en acties die Delhaize neemt binnen haar strijd tegen voedselverspilling kaderen binnen één grote ambitie: tegen 2020 100% van haar doneerbare goederen (onverkochte maar nog consumeerbare producten) verdelen aan verenigingen.

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst