Delhaize bevestigt flexitarisme als duurzame trend

30/09/2016

Op de vooravond van de Wereld Veggie Dag (1 oktober) bevestigt Delhaize de stijgende vraag naar vegetarische producten. De winkelketen, met honderdtal vegetarische producten op haar assortiment, kende het afgelopen jaar nog een verkoopgroei van 5% in deze categorie. Hoewel het aantal vegetariërs stabiel blijft in België, is het aantal flexitariërs (eten één of meerdere dagen per week geen vlees of vis) daarentegen sterk gestegen. De consumptiegewoonten van flexitariërs en vegetariërs zijn vrij verschillend. De meeste flexitariërs vervangen vlees of vis door plantaardige eiwitten (granenburger, balletjes, veggie charcuterie, enz.). Ze zijn heel gevoelig voor innovatie en lokale producten. Zij vertegenwoordigen ongeveer 80% van de kopers in de afdeling vegetarische producten. Vegetariërs (20% van de kopers van deze afdeling) zijn liefhebbers van gezonde, lokale en seizoenproducten. Ze koken dikwijls met basisproducten zoals tofu, tempeh, seitan, granen, groenten en peulvruchten. Over het algemeen neigen zij sterk naar veganisme. De verkoop van 100% veganistische producten (zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) is met 20% gestegen. Deze tendens vraagt dan ook dat Delhaize nieuwe producten ontwikkelt.

Delhaize heeft haar gamma vegetarische producten 4 jaar geleden sterk uitgebreid. Elk jaar komen er een vijftiental nieuwe producten bij. Het vegetarische assortiment bestaat uit een honderdtal producten waaronder 33 100% veganistische producten en 29 bioproducten.

In september lanceert Delhaize twee nieuwe producten die perfect de verwachtingen van de flexitariër en vegetariër inlossen. Ze biedt twee bioburgers aan boordevol superfoods van eigen bodem met zoveel mogelijk producten van Belgische oorsprong.

  • Een Bio veggieburger met rode biet, amandel en Belgische quinoa (merk Delhaize) Deze trendy, biologische, glutenvrije en veganistische burger bestaat uit quinoa en rode biet. Met de hennep- en chiazaden speelt de burger in op de huidige super food trend. De quinoa is van Belgische bodem. Deze burger is een bron van eiwitten en rijk aan vezels. Prijs: € 3,29 per stuk (2x85g)
     

  • Een bio veggieburger hennep-kale (merk Delhaize) Deze trendy, biologische en veganistische burger bestaat uit kale (boerenkool), tofu en hennepzalen en is rijk aan eiwitten en een bron van vezels. Prijs: € 3,29 per stuk (2x100g)
     

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst