Vegetarische barbecue

Barbecueën zonder vlees is even lekker. Zo lekker zelfs dat er sinds 2010 jaarlijks een nationale veggie BBQ-dag gehouden wordt. Gegrilde groenten, gepofte aardappelen, veggieburgers, tempeh, tofu, seitan, enz. Tegenwoordig heb je een waaier aan mogelijkheden. En je vindt alles in je Delhaize supermarkt. Volg onze tips & tricks voor een geslaagde veggie-BBQ!

Tips voor een geslaagde vegetarische bbq

Een veggie-BBQ vereist een andere aanpak dan een klassieke BBQ. Zo zijn veggieburgers sneller gaar dan de vleesvarianten en is het belangrijk dat je genoeg olie en kruiden gebruikt. Wij maken je wegwijs!

Tip 1: leg geen vlees en vegetarische producten op dezelfde rooster

De meeste vegetariërs hebben liever niet dat hun tofubrochette of gegrilde groenten in contact komen met vlees op de barbecuerooster. Reinig je rooster daarom met een borsteltje nadat je vlees of vis gegrild hebt en vóór je er vegetarische producten op legt.

Tip 2: gebruik een klemrooster

Bij een vegetarische barbecue kan je best gebruik maken van een klemrooster met handvat. Erg handig gereedschap voor kleinere groenten zoals kerstomaten of veggieburgers die snel uit elkaar vallen. Je klemt er gewoon de verschillende stukken in. En dankzij het handvat kan je in een handomdraai meerdere stukken tegelijk omkeren.

Tip 3: wees niet te zuinig met olie

Vegetarische producten bevatten minder vet dan vlees. Belangrijk is dus om genoeg olie te gebruiken. Wrijf de barbecuerooster goed in en gebruik ook wat olie in de marinades.

Tip 4: grill halloumikaas op de barbecue

Halloumi is een Cypriotische geitenkaas die heel wat weg heeft van feta of mozzarella. Doordat het zo'n stevige kaas is, verkruimelt hij niet. Bovendien smelt hij minder snel dan andere kazen. Daardoor kan je hem makkelijk op de barbecue grillen. Aan de buitenkant wordt hij krokant en goudbruin, terwijl de binnenkant zacht en smeuïg wordt. Heerlijk!

Tip 5: laat je verleiden door tempeh, quorn, seitan en tofu

Tempeh, seitan, quorn en tofu zijn klassieke vleesvervangers. Van tofu en seitan kan je lekkere burgers maken. Neem zo stevig mogelijke tofu en pers er het overtollige vocht uit. Marineer de tofu en seitan een nachtje voor je ze grilt. Tempeh smaakt heerlijk als brochette of reepjes met een pittige pindasaus. En van quorn bestaan er lekkere chipolata's die op de barbecue kunnen.

Tip 6: gaar veggieburgers niet te lang

Vegetarische burgers, worsten en brochettes zijn sneller gaar dan vlees. Opwarmen of kort grillen is dus vaak al voldoende. Door te lang te garen, krijg je een uitgedroogde burger.

Tip 7: marineer en kruid goed af

Marinades geven extra smaak aan seitan, tofu en zelfs groenten. Organiseer je een last minute barbecue en is er geen tijd meer om te marineren? Gril dan eerst je tofubrochette goudbruin en strijk er vervolgens marinade over. Herhaal dat een paar keer en draai je brochette om tot je overal een korstje krijgt. Groenten op de barbecue vragen eveneens om kruiden. Gebruik versgesneden verse kruiden, gemengd met wat olie of citroensap. Gaar de groenten dan best in aluminiumfolie op de barbecue.

Tip 8: leg fruit op de BBQ

Ook geroosterde stukjes fruit kunnen perfect op de barbecue. Kies voor stevige vruchten zoals mango, ananas, appels of peren.

Welke groenten op de bbq?

Groenten bieden veel mogelijkheden op de barbecue. Zo bestaan er talloze aardappelen met een ruim smaakpalet. Maar ook maiskolven, paprika's, en paddenstoelen roepen om gegrild te worden. Courgettes en aubergines kan je dan weer makkelijk in de lengte snijden en op de barbecue leggen. Snij de groenten niet te dik: één centimeter is ruim voldoende. Bestrijk de plakken met olijfolie zodat ze niet verbranden of aan de rooster blijven plakken.

Om je kinderen hun dagelijkse portie groenten te laten eten, is de barbecue trouwens perfect geschikt. Maak vrolijke brochettes van verschillende soorten groenten en presenteer ze op een originele manier. Ze zullen er ongetwijfeld van smullen!

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst