Peulvruchten: gezond, voordelig en duurzaam

Peulvruchten zijn planten met peulen en zaden zoals erwten, kikkererwten, bonen en linzen die van oudsher als cultuurgewas geteeld worden.

Peulvruchten worden hoofdzakelijk in onze contreien gekweekt. Je kunt er de meest gevarieerde gerechten mee maken: linzen met rookworst, hummus, verse bonensla … Een voedzaam opkikkertje om de terugkeer van het mooie weer te vieren!

Wat is het verschil tussen groenten en peulvruchten?

Groenten verwijzen naar planten waarvan de bladeren, wortels, knollen, vruchten of zaden eetbaar zijn.

Peulvruchten zijn geen groenten, maar zaden van planten uit de vlinderbloemenfamilie die gedroogd kunnen worden zodat ze langer bewaren zonder hun hoge voedingswaarde te verliezen.

Wist je dat?

De teelt van peulvruchten is zeer milieu- en klimaatvriendelijk. Vlinderbloemige gewassen gebruiken immers bodembacteriën om stikstof uit de lucht te halen, waardoor ze de bodem verrijken. Peulvruchten vervullen dan ook een belangrijke rol in de wisselteelt. Hun ecologische voetafdruk is relatief klein en de teelt vraagt weinig water. Daarom zijn peulvruchten erg geschikt voor droogtegevoelige gebieden zoals ontwikkelingslanden.

Peulvruchten: een grote familie!

Je kent linzen en kikkererwten. Peulvruchten vormen een grote familie, je kunt het je niet voorstellen! Wat zijn hun bijzondere kenmerken? Hoe laat je je kroost ervan proeven?

Families Familieleden Wat hebben ze gemeen Heerlijke ideeën
Erwten Spliterwten
Kikkererwten
Erwtjes
Sluimererwten
Zij zijn bolrond Puree van spliterwten met munt
Bonen Witte bonen of coco Blanc
Rode bonen
Soisson-bonen
Tuinbonen
Borlotti-/borlottobonen
Zwarte bonen
Prinsessenbonen
Zij zijn ovaal Tuinbonen met een beetje olijfolie en een paar druppels citroensap, gehakte kervel
Linzen Groene Puy-linzen (AOC)
Blonde linzen
Bruine of rode linzen
Koraal- of roze linzen
Zij lijken op kleine schoteltjes Lauwe linzensalade met vinaigrette
Koraallinzen zien er mooi uit in een puree of soep met kokosmelk

Hoeveel mag je ervan eten?

Gedroogde groenten kunnen de vergelijking met vlees goed doorstaan … als ze vergezeld gaan van granen. Die combinatie zorgt voor een goed aminozuurniveau.

Net als bij pasta of rijst is hun volume na bereiding 2 ½ keer zo groot. Dus 40 g gedroogde peulvruchten (of 5 soeplepels) komt overeen met een mooie portie van 100 g gekookte groente.

Wist je dat?

Gedroogde peulvruchten moeten minstens een twaalftal uren in water weken voordat je ze kunt gebruiken (alleen linzen zijn meteen klaar voor gebruik). Ververs het water en kook ze volgens het recept. Strooi pas een beetje zout in het water wanneer ze gaar zijn.

De perfecte symbiose

In tegenstelling tot vlees hebben peulvruchten meestal onvolledige eiwitten. Het goede nieuws is dat peulvruchten gecombineerd kunnen worden met granen of noten, waardoor je toch volledige eiwitten krijgt (die alle essentiële aminozuren bevatten). Ze kunnen elkaar aanvullen binnen eenzelfde maaltijd. Hier zijn enkele voorbeelden van ingrediënten die elkaar aanvullen.

Deze partners vormen ... ... de perfecte symbiose
Tarwegriesmeel + kikkererwten = Vegetarische couscous
Kikkererwten + sesampasta (tahin) = Hummus
Rode bonen + rijst = Chili sin carne

Wist je dat?

Peulvruchten zijn erg rijk aan vezels en een uitstekende bron van eiwitten en complexe koolhydraten. Ze geven ons lichaam energie, terwijl ze toch weinig vet bevatten. Ze zijn glutenvrij, cholesterolarm en barsten van de mineralen (magnesium, ijzer en zink) en vitamine B. Het is trouwens daardoor dat ze een stevige plaats op ons lentemenu veroverd hebben. Het zijn net die mineralen en vitamines die ons helpen tegen vermoeidheid. Verder dragen peulvruchten bij tot een goede immuniteit en zorgen ze voor een gezonde huid.

Groene linzen en witte bonen, 2 sterren onder de peulvruchten

De zogenoemde groene Le Puy linzen zijn beschermd (Oorsprong Benaming). Ze worden op traditionele wijze gekweekt in de Auvergne en Haute-Loire, zonder bemesting op hoofdzakelijk vulkanische bodem. Hun lichtelijk zoete notensmaak is een genot voor je papillen. De witte bonen zijn dan weer van Belgische oorsprong. Ze hebben het grootste kaliber in hun familie en hebben een heerlijke verfijnde smaak. Je vindt de linzen in de afdeling droge voeding van je Delhaize-winkel, samen met de andere gedroogde groenten. De verse witte bonen vind je, tijdens het seizoen, in de afdeling groenten en fruit.

Lekkere bereidingen

Maak je hummus eens met witte bonen of rode linzen om kleur aan je apero te geven. Geef het een authentiek Frans accentje met rookworst uit Morteau of groene Le Puy linzen. Of serveer je peulvruchten in een lauwe of koude sla, gekruid met een beetje koriander, basilicum en bonenkruid.

Geen heilig boontje ...

Je kent de boon van de traditionele driekoningentaart. Maar je kunt ze ook eten! Vers vindt iedereen ze heerlijk! Je vindt ze in onze rayon gedroogde vruchten en in de diepvriesafdeling.

Liever kiemgroenen?

Alle granen kunnen als kiem worden gegeten. Het voordeel? Ze geven je gerechten een frisse en originele toets: salades, wok, sandwiches. Ze worden best rauw gegeten: voeg ze daarom toe op het einde van het bakken of als versiering.

Ontdek het uitgebreide assortiment peulvruchten bij Delhaize

Doel: je zin geven om ervan te smullen!

De beroemde hummus: in de afdeling Fruit & Groenten

De smeersalades zullen je versteld doen staan: in de traiteurafdeling, bij de vegetarische producten

Vers en ook diepgevroren!

Conserven in bokaal: ook origineel!

Geen gebrek aan ideeën bij de gedroogde peulvruchten:

Groene linzen

Deze groene peulvruchten met grijsblauwe tinten zijn de meest voorkomende linzen. Van alle peulvruchten hebben groene linzen het grootste ijzer- en proteïnegehalte. Ze kunnen zowel koud (in salades) als warm (met groenten) geserveerd worden.

Reserveer online >>

Spliterwten

Zijn gedopte gedroogde erwten. Ze zitten boordevol ijzer en vitamine B1. Lekker in puree of soep, maar ook in combinatie met volkoren rijst, groenten en Indische kruiden (kurkuma, komijn, enz).

Reserveer online >>

Kikkererwten

Zijn rijk aan vitamines en mineralen. Ze passen perfect bij couscous of in salades, maar je kan er ook hummus of kroketten van maken.

Reserveer online >>

Koraallinzen

Zijn oranje linzen die heel snel koken en licht verteerbaar zijn. Heerlijk in een groentencurry of soep. Voeg kruiden of pepers toe voor meer smaak.

Reserveer online >>

3 tips!

  1. Vervang de traditionele aardappelpuree door een puree van spliterwten, koraallinzen of rode bonen: succes verzekerd bij je kleine schatjes!
  2. Bonenkruid is de favoriete smaakmaker voor bij peulvruchten, het maakt ze beter verteerbaar.
  3. Verwijder het witte velletje voor je verse bonen kookt. Blancheer ze eerst enkele minuten in water met een beetje zout en laat ze vervolgens weken in ijskoud water: de velletjes zullen komen bovendrijven. Vervolgens kook je ze 10 tot 20 minuten, of stoom ze, dat is nog beter!

Enkele recepten

Nog meer inspiratie ...

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst