Persbericht : Woensdag 7 juni 2017

KIDS SPELENDERWIJS GROENTEN EN FRUIT LEREN ETEN DANKZIJ DE NIEUWE VITAMINIS ZOMERACTIE VAN DELHAIZE

“Mama, papa, ik lust dat niet.” Voor vele ouders klinkt deze zin vast wel bekend in de oren en na een lange stressvolle dag op het werk kan deze misschien zelfs zorgen voor de nodige wrevel. Vele kinderen eten immers niet graag groenten. Ze meer groenten (en fruit) laten eten is geen eenvoudige opdracht maar met de juiste stimulans en wat creativiteit kunnen ze stap voor stap leren meer groenten en fruit te proeven en te appreciëren. Smaak is namelijk aangeleerd. En hoe vroeger je je kind stimuleert om verschillende dingen te proeven, hoe verder zijn of haar smaak zich ontwikkelt. Daarnaast is het ook belangrijk dat kinderen bewust bezig zijn met wat ze eten. Hoe meer ze groenten en fruit “cool” vinden, hoe meer ze er van eten!

Slechts 5% van de Belgische bevolking eet dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550 gram fruit en groenten per dag[1]. Kinderen en jongeren scoren daarbij het slechts: in de leeftijdscategorieën 6-17 jaar eet haast niemand dagelijks genoeg fruit en groenten (99%). Een alarmerende situatie.

Kinderen betrekken bij de boodschappen en bij het bereiden van maaltijden is een deel van de oplossing. Zo help je hen goede gewoonten op te bouwen met betrekking tot gezonde voeding en vooral het eten van groenten. In België wordt slechts 5,8% van de kinderen systematisch betrokken bij het koken. 68,8% volgt af en toe wat er zich in de keuken afspeelt, maar 25,5% heeft nooit een aandeel bij het bereiden van voeding.

Om kids op een ludieke manier te stimuleren in aanraking te komen met gezonde voeding en meer bepaald groenten en fruit, heeft Delhaize een leuke zomerspaaractie opgezet waarin groenten en fruit superhelden zijn! Via de spaaractie ontvangt de klant “flowpacks” bestaande uit spelkaarten, stickers en spaarzegels waarmee men verschillende richtingen kan uitgaan:

  • Door de spaarzegels op de spaarkaart te kleven kan men acht verschillende VitaMinis-knuffels verzamelen: een radijs, een paddenstoel, een broccoli, een wortel, een watermeloen, een banaan, een aardbei en een bloemkool.

  • Kinderen kunnen daarnaast aan de slag met het verzamelalbum waarin hij/zij de VitaMinis-stickers kan kleven en allerhande educatieve en ludieke activiteiten rond groenten en fruit kan ontdekken, onder andere spelletjes, recepten, strips, een spelbord en een seizoenskalender.

  • 72 verschillende VitaMinis-speelkaarten bestaande uit helden zoals Chantal de champignon, Bruno de broccoli, Rucola Rudy die het in het krachtenspel opnemen tegen de “foute vrienden” zoals frietjes en chips. Kinderen ontdekken op die manier onder meer de eigenschappen van elke groente en fruit (energie, snackgemak en kracht).

online, op de website www.delhaize.be/vitaminis, kan men heel de zomer lang de avonturen van de acht VitaMinis-knuffels volgen. Men vindt er diverse leuke spelletjes, zoals memory, puzzels of drie op rij, en allerhande heerlijke recepten die er voor zullen zorgen dat de kids in no time echte groenten- en fruitliefhebbers worden. 

Hoe kan je deelnemen aan de actie?

Vanaf 8 juni t.e.m. 30 augustus 2017 ontvangt de klant per aankoopschijf van €20 1 VitaMinis-zakje met daarin één VitaMinis-spaarzegel, twee VitaMinis-speelkaarten en twee VitaMinis-stickers die hij kan kleven in je verzamelalbum. Zo ontvangt hij 2 VitaMinis-zakjes bij een aankoop vanaf €40, 3 VitaMinis-zakjes bij een aankoop vanaf €60, enz. De klant kan ook extra VitaMinis-zakjes ontvangen door deelnemende producten te kopen. Tot en met 13 september 2017 kan hij een knuffel naar keuze bekomen wanneer je een volle spaarkaart met 20 spaarzegels afgeeft en €3,99 oplegt. Voor wie niet kan wachten om een knuffel te bemachtigen, kan er ook één aan de volle prijs van €12,99 aankopen (zonder spaarkaart). Een verzamelalbum kost €3,49.

Delhaize werkt samen met GoodPlanet

Voor Delhaize is gezondheid een belangrijke pijler. Daarom engageert Delhaize zich om kinderen het belang van groenten en fruit bij te brengen. Deze doelstelling deelt Delhaize onder andere met GoodPlanet, en zo ontstond GoodCook. Sinds maart 2017 stappen Delhaize en GoodPlanet samen naar scholen en organiseren er kookateliers. Door de GoodCook kookateliers leren kinderen niet alleen de basisprincipes van gezonde en duurzame voeding, ze ontdekken ook de groenten en fruit van bij ons.

[1] Aanbevolen hoeveelheid van het Nationaal voedingsplan voor een betere gezondheid.

Delhaize Le Lion / De Leeuw

Début janvier 2017, le réseau de Delhaize Le Lion / De Leeuw comptait 765 magasins (Belgique et Luxembourg) sous différentes formules (supermarchés Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go) permettant d’offrir une expérience de shopping unique accompagné d’un service de haute qualité. Delhaize propose un large assortiment de plus de 20.000 produits qualitatifs à un prix accessible. Grâce à ses 6 marques propres (365, Delhaize, taste of Inspirations, Bio, Eco, Care) l’enseigne peut répondre à tous les besoins du consommateur. Les clients peuvent également faire leurs courses en ligne via www.delhaize.be. Delhaize Belgique, qui a réalisé en 2016 un chiffre d’affaires de 5,0 milliards d’euros et détenait une part de marché en Belgique de 24,1%*, compte plus de 32.000 collaborateurs. L’enseigne fait partie du Groupe Ahold Delhaize, actif dans 11 pays et employant environ 375.000 personnes dans le monde. Le réseau du Groupe Ahold Delhaize comptait 6.500 magasins. *Source AC Nielsen *Source AC Nielsen 

Plus d’informations en primeur, d’idées au quotidien, de recettes et de vidéos ? Rendez-vous sur www.delhaize.be ou suivez-nous sur Facebook, YouTube, Pinterest ou Instagram.

Coordonnées

Roel Dekelver
External Communications Manager
rdekelver@delhaize.be
Tél. +32 (0)2 412 21 11

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize Belgique
kghozzi@delhaize.be
Tél. +32 (0)2 412 83 16

Ajouter à la liste de courses
On dirait que vous n'avez pas encore de liste de courses. Cliquez sur le bouton ci-dessous pour en créer une nouvelle.
Ce produit est déjà présent dans cette liste de courses
Produit ajouté à la liste de courses