Belangrijk bericht : Wij willen onze website delhaize.be blijven verbeteren om je zo goed mogelijk van dienst te zijn: de website zal dan ook niet toegankelijk zijn vanaf 23u op maandag 25/06 tot 06u dinsdagochtend 26/06 (behoudens technische problemen). Onze excuses voor het ongemak.  

Trends en cijfers voor de eindejaarsfeesten bij Delhaize

20/12/2016

De Belg gaat voor de traditionele gerechten!

Aan de vooravond van de eindejaarsfeesten deelt Delhaize al de eerste trends. Gezelligheid, gemakkelijkheid, traditie en authenticiteit zijn de belangrijkste vaststellingen van dit jaar. De klanten willen daarnaast ook een exotische toets aan hun menu toevoegen en geven de voorkeur aan kleinere porties. 

Algemene vaststelling: de Belgen gaan voor traditionele gerechten en wel om twee redenen: de eerste is nostalgie want ze willen dezelfde gerechten klaarmaken die hun ouders of grootouders vroeger serveerden. Een tweede reden is dat ze zeker willen zijn dat iedereen het menu zal smaken.

Kerncijfers

  • 2 miljoen oesters

  • 100.000 fondueschotels

  • 100.000 kilo lamsbouten

  • Stijging verkoop kalkoen met 10%

  • Ginhype blijft voortduren: meer dan 100 000 flessen

  • Eén op de 2 Belgen serveert een fles wijn of bubbels van bij Delhaize

  • Eén familie op 4 eet een ijsstronk die afkomstig is van Delhaize

Bij het aperitief :

Het aperitief is bijna een maaltijd op zich geworden en wordt massaal door de Belgen gekozen omdat ze hierbij al hun creativiteit kunnen gebruiken om associaties te maken en het fijn vinden om dit met anderen te delen zonder dat ze hiervoor uren in de keuken moeten doorbrengen.
Bij de grote trends vinden we:

  • Kinderen worden niet vergeten voor het aperitief met de miniporties: miniburgers, minigroenten, minihotdogs, minibagels, ...

  • De tapenades, dips, olijven en mediterraanse producten blijven een groeiend succes kennen en nu is de trend de smaken uit het Midden-Oosten. Zo is er dit jaar een speciale mezzeschotel. In totaal zullen er tijdens de feesten meer dan 700.000 producten van dit gamma bij Delhaize verkocht worden

  • Een zeer sterk stijgende vraag naar Aziatische producten. De Belgen hebben massaal sushi ontdekt. En dankzij de meer dan 20 sushistands kunnen ze ook dagverse sushi aankopen

De dranken :

  • De ginhype zit nu echt op zijn hoogtepunt. Onder de tientallen referenties dat ze in haar assortiment aanbiedt, zal Delhaize meer dan 100.000 flessen gin verkopen tijdens de feesten. Deze rage zorgt ook voor de verkoop van tonics en softdrinks voor cocktails, waarvan we de verkoop in december zien verdubbelen.

  • De trends van het moment is de Vermouth waarvan Delhaize zijn eigen variant Belmouth heeft gelanceerd. Hier ga je als gastheer of gastvrouw gegarandeerd mee scoren.

  • Zoals elk jaar zullen de bubbels van de partij zijn, met de verkoop van champagnes, cava en prosecco in stijgende lijn. Traditiegetrouw trekken de Franse wijnen, zoals Bordeaux, de meeste consumenten aan. In december zal meer dan één op de twee Belgen een fles bubbels of wijn bij Delhaize kopen.
     

De visafdeling :

  • Hier blijven oesters, kreeft en gerookte zalm nog steeds in trek aan de feesttafels. Bij Delhaize zullen ongeveer 2 miljoen oesters tijdens de maand december worden verkocht.

  • Nieuw dit jaar zijn de snowcrab als lekker alternatief voor de kreeft en de cobia die qua smaak en textuur dicht aanleunt bij tonijn.

  • Daarnaast is de absolute innovatie de zeegroenten: Zeekraal, zeevenkel, zeebanaan, ... Vanaf nu zijn deze unieke producten verkrijgbaar bij Delhaize om uw gerechten extra smaak te geven.
     

Bij de beenhouwerij :

  • De fondue is altijd enorm populair in België en is voor vormt de formule bij uitstek voor een gezellige tijd. De bestellingen voor de fondueschotels, steengrilgerechten, gourmet en teppanyaki blijven stijgen.

  • Delhaize verwacht zich tijdens de feesten aan een totale verkoop van meer dan 100.000 vleesschotels en 100.000 lamsbouten

  • Wild blijft een onmisbaar element voor de feesten, aangezien deze exclusief vers, Europees en wild is bij Delhaize. Een succes dat ook bevestigd wordt door het verschijnen van sneetjes vlees die makkelijker te bakken zijn, zoals de steak of de vleesfondue.

  • De kalkoen is ook enorm in trek, aangezien de verkoop dit jaar al met 10% gestegen is. De Belgen zijn ook steeds meer op zoek naar klein gevogelte zoals parelhoen en kwartel.

  • Innovaties dit jaar is de tataki van rundsvlees en het Ierse black angus.

In de kaasafdeling :

  • Er wordt dit jaar opnieuw veel naar raclettekazen gevraagd, want zij beantwoorden aan deze behoefte van de consument om snel, gezellig en gemakkelijk te kunnen eten.

Het nagerecht :

  • De kerststronk, diepvries of vers, kent altijd een enorm succes bij ons. Een gezin op 4 koopt de kersstronk bij Delhaize. Ook de individuele porties trekken steeds meer klanten aan: ministronkjes, macarons, café gourmand, … De consumenten houden ervan om het plezier te combineren.

  • Nieuw dit jaar is de reuzemacarons van Gaelens waar je met 6 personen kan van smullen.

Logistiek :

Met het oog op de komende dagen die heel druk zullen zijn, zullen zowel de 32.000 medewerkers van Delhaize die in de 759 winkels en de logistieke centra werken als de aangeslotenen en winkelleveranciers voorbereid zijn om zo goed mogelijk te beantwoorden aan de vraag van de klant. Tijdens de feestdagen zullen vijfhonderd chauffeurs maar liefst 800 trajecten per dag afleggen.

Winkels en e-commerce :

  • Zaterdag 24 en 31 december: de winkels van Delhaize zullen tot 18.00u open blijven.

  • Op Kerstdag 25 december en Nieuwsjaarsdag 1 januari zullen een vijftigtal winkels (enkel aangeslotenen zoals AD, Proxy en Shop&Go) hun deuren openen.

  • Tot slot zullen de online besteldiensten van Delhaize (Delhaize.be, Home Delivery en Delhaize Wineworld) meer dan ooit worden bevraagd, met een stijging van de bestellingen van meer dan 20%.
     

Contact

Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize België
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 84 51

Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize België
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 83 16

Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst