De ideale lunchbox

Ontbreekt het je 's morgens ook aan tijd en fantasie als je de brooddozen vult? Grijp je steevast naar boterhammen met beleg? Mits wat voorbereiding kan het nochtans anders. Delhaize geeft jou en je kroost een hoop originele tips en lekkere recepten voor een evenwichtige lunch-to-go!

Tips om je lunchpakket een dag op voorhand klaar te maken

Heb je ’s ochtends geen tijd om je lunch te bereiden? Maak hem dan de avond ervoor klaar. Haal inspiratie uit volgende tips:

  • Een slaatje als lunch? Doe de dressing in een apart potje. Zo blijft je salade lekker knapperig.
     
  • Heb je nog wat aperitiefhapjes over? Prik ze samen op een spiesje en geef ze mee in de brooddoos. Denk maar aan mozzarellabolletjes, kerstomaten en gedroogde worst.
     
  • Hou je het liever op brood? Dan kan je eindeloos variëren met spreads. Pureer bijvoorbeeld een restje rucola met wat kikkererwten, look, peper en zout, en je hebt een lekker broodbeleg voor de volgende dag.
     
  • Verpak brood en spreads altijd apart, zo vermijd je doorweekte boterhammen. Of investeer in een lunchbox met aparte vakjes.
     
  • Zin in een verfrissende smoothie op het werk? Mix yoghurt met bosbessen. Doe er de volgende ochtend wat ijsblokjes bij en giet alles in een drinkbus.

Wat zit er in de ideale lunchbox?

  • Soep is erg voedzaam en blijft makkelijk een halve dag warm in een thermosfles. Vul de thermos eerst met kokend water dat je 10 minuten laat staan. Giet vervolgens de warme soep in de warme thermos. Zo vermijd je dat de soep te snel afkoelt.
     
  • Zorg voor voldoende groenten (rauw of gekookt), eiwitten (vlees, vis, eieren) en zetmeelrijke producten (brood of granen).
     
  • Geef de voorkeur aan bruin of volkoren brood of pasta. Dat is gezonder dan het witte alternatief.
     
  • Opteer voor magere vleeswaren (bv. kippenwit) en kaas (bv. magere platte kaas). Beperk het gebruik van zoet beleg zoals choco en confituur.
     
  • Sluit je lunch af met een melkproduct (yoghurt, rijstpap, pudding ...) of vers fruit. Zorg dat het fruit op voorhand geschild of in blokjes gesneden is.
     
  • Zin in een gezond tussendoortje? Voorzie dan een handvol noten, een potje yoghurt, fruit of rauwkost. Zoetebekken mogen gerust een stukje pure chocolade in hun brooddoos steken.
     
  • Als drank voldoet water het best. Frisdrank remt je eetlust af en bevat heel wat calorieën.

En vergeet niet: variëren is de boodschap!

Onze lunchfavorieten

Wij verzamelden voor jou onze favoriete meeneemlunchideeën.

Salades

Een salade biedt talloze mogelijkheden en verrassende combinaties. Quinoa, couscous, pasta, vlees, vis, groenten, rauwkost, enz. Laat je fantasie maar de vrije loop!

Vind inspiratie om je lunch op de vrolijken met één van deze klassiekers >>

Laat je verleiden door onze overige recepten >>

Wraps

Geen fan van salades? Kies dan voor een wrap. De vulling kan je samenstellen zoals jij het wil. Wat dacht je van hummus met gegrilde groenten, avocado met tomaat en rucola of kip met paprika en ijsbergsla? Keuze te over!

Laat je inspireren door een van onze overheerlijke recepten >>

Sushi

Met zijn pure smaken en kraakverse ingrediënten vormt sushi de ideale lunch. Bij Delhaize vind je een breed assortiment.

Reserveer je sushi rechtstreeks op onze e-shop >>

Maak je het liever zelf? Met onze recepten en tips ontpop je je tot een echte sushimeester.
Ontdek ze hier >>

Kliekjes

Heb je avondeten over? Gooi het dan zeker niet weg, maar neem het de volgende dag mee als lunch. Denk maar aan restjes pasta, rijst met groenten of wok. Laat de portie afkoelen in de koelkast, warm ze de volgende ochtend weer op en steek ze in een voorverwarmde soepthermos. Zo geniet je van een warme lunch op je werk.

Meer tips over het verwerken van restjes? Ontdek ze hier >>

Tips voor de lunchbox van je kinderen

Kinderen hebben een goede lunch nodig om de rest van de dag te kunnen spelen en opletten. Je oogappels op een gezonde en creatieve manier verwennen, doe je zo:

  • Kies samen met je kinderen een mooie brooddoos en laat hen er stickers op plakken. Stop er een kleurrijk servet in.
     
  • Ook bij kinderen is variatie belangrijk. Kies daarom regelmatig een andere broodsoort: speltbrood, notenbrood, roggebrood, sojabrood, enz. Snij de boterhammen eens in driehoeken, vierkanten of reepjes. En hou steeds volgende vuistregel in acht: brood eet je met beleg en niet omgekeerd! Beperk dus vetrijk broodbeleg zoals salami, paté en bereide salades met mayonaise.
     
  • Geef voldoende groenten mee zoals tomaten en schijfjes komkommer. Om het ludiek te maken, kan je uitsteekvormpjes gebruiken.

  • Voorzie stukjes fruit op een stokje, zelfgemaakte fruitsalade, een potje yoghurt of een sojadrankje als dessert en/of tussendoortje.
     
  • Verstop af en toe een leuke boodschap in de brooddoos. Een mopje, briefje of verjaardagswensen.
     
  • Betrek je kinderen bij het maken van hun brooddoos. Laat hen bijvoorbeeld kiezen tussen een appel en een banaan of kaas en ham.

10 tips voor een gezonde en lekkere lunch op school
Ontdek ze hier

Wist je dat?

Bento

In Japan heerst er een competitie onder moeders om de meest indrukwekkende bento mee te geven aan hun kinderen. Een bento is een lunchbox die uit verschillende vakjes en/of lagen bestaat. Typische ingrediënten voor een traditionele bento zijn rijst, vis of vlees, en groenten. Maar je kan er ook gewoon brood, pasta, fruit en snacks in doen. In Japan wordt de presentatie van een bento erg serieus genomen. Het maken van figuurtjes met etenswaren wordt dan ook tot een ware kunst verheven.

NOG MEER INSPIRATIE ...
Toevoegen aan de lijst
U lijkt nog geen boodschappenlijst te hebben. Klik op de knop onderaan om een nieuwe lijst aan te maken.
Dit product werd al toegevoegd aan deze lijst.
Het product is toegevoegd aan de lijst